Fem snabba frågor

Fem snabba frågor till Johan Ståhl 

cid_F5DE37EE-BB13-4B61-B67F-743C51781F5A3

När Johan Ståhl bestämmer sig för något, så blir det så. När han t.ex. bestämde sig för att ställa upp i världsmästerskapen i trolleri 2012, så hamnade han på prispallen. Vägen dit gick genom målmedvetet arbete och visioner. Nu har Johan visionen att skapa en Magic & Comedy festival i sin hemstad Uppsala, och då kommer det förstås att bli så. Den 25 april sparkar festivalen igång med massor av programpunkter under dagarna tre. Det blir proppfulla dagar för oss trollisar, eftersom SM i trolleri också kommer att äga rum i Uppsala den 25 – 27 april. 

Fråga: Hur föddes idén till en festival? 

Svar: Efter att ha uppträtt på diverse kongresser och festivaler runt om i världen ville jag skapa en i mitt hemland. Jag började försöka sälja in konceptet till olika organisationer redan för sex år sedan. Alla kom med samma svar: det innebär för mycket jobb och för stora risker. Efter fem års letande efter medarrangör så tröttnade jag och bestämde mig för att genomföra allt själv istället.

F: Att anordna en festival och en trollerikongress måste medföra grymt mycket jobb. Hur mycket tid lägger du i snitt ner per vecka? 

S: Jo, det är oerhört mycket jobb involverat i det här projektet. Första året måste nämligen bli en knallsuccé! Det kommer då att underlätta jobbet med kommande års festivaler. Just nu jobbar jag 60 – 85 timmar i veckan med festivalen för att få allt klart. Det börjar även gå upp för mig att jag kommer att behöva hjälp. Jag hoppas att trollkarlar i Skandinavien ska vilja hjälpa till. Festivalen har en vänförening där man kan hjälpa till med lättare saker över internet eller ”live”: http://www.uppsalamagicandcomedy.se/volontar.html  Om man vill hjälpa till på annat sätt går det bra att maila mig på: info@johanstahl.se

F: Vilken del av förberedelserna har utgjort den största utmaningen hittills? 

S: Att skapa ett kul och varierat program som både lekmän och initierade trollkarlar kommer att älska. Det finns nu något för alla. En annan utmaning har varit att förankra festivalen hos publiken. Det är ett gigantiskt nytt koncept, och vi behöver sälja 11.000 biljetter. Förhoppningen är att evenemanget ska växa från år till år, och inom 10 år ska Uppsalas alla scener vara fyllda med programpunkter. Vi ska bjuda på magi och humor på gator och torg, och alla hotell och vandrarhem kommer att vara knökfulla!

F: Berätta lite om festivallåten. Videon har blivit en hit med för närvarande över 20.000 klick på YouTube. 

S: När jag bokade trubadurkomikern Ola Aurell till festivalen frågade jag om han även kunde skapa den officiella festivallåten. Han svarade ja, och så tänkte jag inte mer på det. Några månader senare skickade han den färdiga versionen. Jag älskade den direkt. Faktum är att jag blev så inspirerad av låten att jag stannade uppe hela natten och klippte ihop själva filmen. Här kan ni se resultatet: http://www.youtube.com/watch?v=Sgs2IeVgt14

F: Som ett led i marknadsföringen har du ordnat parad med steampunk-kaniner i staden. Hur ser den närmaste framtiden ut för steampunk-kaninerna? 

S: Jag och kaninerna kommer att besöka olika städer för att informera om festivalen. Det är väldigt roligt att se folks nyfikna miner när vi marscherar förbi. Fördelen är att många människor blir intresserade och kommer fram till oss och ber om en flyer, så vi behöver inte jaga efter dem. Uppsala kaniner

Christina Nyman

Det här inlägget postades i Sett, hört och hänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *