GMK:s Septembermöte 1 September 2014

Efter ett kort sommaruppehåll var medlemmarna i Göteborgs Magiska Klubb
på studiebesök i ”Lärandets hus” vid Chalmers Tekniska högskola. I huset
finns ett bibliotek, ett vetenskapskafé (Cafe-å-lär), och även ett
”Chalmers showroom” som är under uppbyggnad.

Varför var vi där? Jo, vi besökte Per-Olof Nilssons (P-O)
experimentverkstad som agerar bostad till över 300 fysikaliska
experiment. Själva verkstaden, som är en inglasad del av Lärandets hus,
kan liknas vid ett muséum fyllt med tankenötande experiment.

När vi kommer in till verkstaden möts vi av själva symbolen för fysik:
Albert Einstein. Ja, inte Einstein själv, utan en staty föreställande
Einstein gjord i harts hållandes en trave böcker. Vi möts av P-O,
professor i fysik som är intresserad av trolleri. Numera titulerar han
sig som professor vid institutionen för tillämpad informationsteknologi
vid Chalmers Tekniska Högskola. P-O har bland annat varit inblandad i
Synkrotronlabbet ”MAX-Lab” i Lund och har forskat på materialegenskaper:
varför metaller har den färg de har. Med på P-O:s meritlista ser vi även
experimentverkstaden som vi befinner oss i nu. Om någon vill veta mer om
MAX-Lab och P-O:s involvering kan läsa ur Dr. Olof Hallensten
disputation om synkrotronlaboratorier. Se nedan för mer information.

IMG_3829_rr IMG_3830_rr Einstein med en slips som hänger lite nonchalant. Man kan även se en fin gammal ”candlestick telephone”.  Lutande burk. Loka fungerar bäst 😉

När vi väl satt oss ned började P-O med att visa en effekt med en
lutande läskburk och förklarade med fysik hur det gick till, se
http://www.fysikaliskaleksaker.se/experiment/mekanik/balanserande-burk.
Han fortsatte med en demonstration av en tändsticksask och bad en ur
publiken att vända på asken genom att lyfta asken med en hand. Det
första experimentet med burken var en kul grej, men nu var det pengar
med i bilden. Närmare bestämt 1000 kronor. Meningen med denna lek var
att uppmärksamma på vilket sätt den vuxna människan tänker. P-O menar
att hjärnan blir formad av skolans sätt att lära ut och att alla tvingas
att tänka på samma sätt. Man blir fast i en låda (eller tändsticksask).
Det är därför roligast att visa experimenten för barn menar han. För
barn, de hittar lösningar som många vuxna aldrig tänker på. Om man
aldrig satts i en låda, så kan man tänka utanför denna.

Hur kommer man på idéer som är utanför denna lådan som vuxen då? Det går
alldeles utmärkt, menar P-O. Det räcker med att man börjar tänka
annorlunda så börjar hjärnan att omformas. Det är det fantastiska med
hjärnan, att den bildar nya kopplingar och på så sätt frigör personen
från dessa ”skygglappar”.

Precis som med trolleri så är P-O:s experiment en ständig källa av
överraskningar. Det är när fysiken till synes gör något oväntat som man
börjar tänka: är detta trolleri? Det är ju så att trolleri, eller
snarare ”Magi” varit etiketten man satt på företeelser som man inte
förstått sig på. Fysikaliska experiment som man inte förstår sig på är
just det som P-O brinner för och det får man ju anse att det är
närbesläktat med trolleri.

Efter introduktionen fick vi en stund på oss att gå igenom några av de
totalt 300 experiment han hade i sin verkstad. Jag passade på att prata
med P-O om kunskap och kreativitet. Han menar att kunskap inte är
nånting om man inte är kreativ med den kunskapen. Tankarna förs direkt
till det Einstein brukade säga: ”Fantasi är viktigare än kunskap” vilket
säger allt.

Vi fick se flera demonstrationer av P-O när vi gick runt i labbet. Bland
annat visade han en maskin med en propeller som drevs av vinden. Han
nämnde att Västnytt hade som 1:a Aprilskämt att sätta fast en propeller
på bilar och driva fram dessa med vindkraft. P-O insåg direkt att detta
inte var ett skämt utan visade att detta är möjligt och faktiskt utförs,
se nedan för länk.

Jag hann bara se kanske tio experiment när jag plötsligt fastnade för
”Fosforescence”, den självlysande väggen, se
http://www.fysikaliskaleksaker.se/experiment/ljus/fosforescence. Själva
experimentet går ut på att man har en lampa som man belyser väggen med.
Om man sträcker fram sin hand framför lampan så håller sig skuggan
(egentligen ljuset) kvar ungefär en halv minut efter man släckt lampan.
Min tanke var: vad händer om man använder UV-ljus istället? Jag har
alltid med mig en UV lampa… ja, jag är en nörd. Jag riktade lampan mot
väggen och insåg att jag kunde rita på väggen och få ett starkare sken
än med det vanliga ljuset från lampan. Effekten var omedelbar och man
ser knappt ljuset från UV-lampan, vilket är en trevlig effekt. Jag
visade detta för P-O och han blev överraskad. Han sa att jag hade löst
ett problem som han hade med ett experiment med en pendel som han skulle
använda. Det var roligt att vara till hjälp.

IMG_3879_rr

  Tummen upp för fluorescerande vägg. Fotot till höger visar
min signatur på samma vägg med min UV-lampa. 

För några fler experiment och deras lösningar, se
http://www.fysikaliskaleksaker.se/experiment
Efter detta blev det fler demonstrationer av P-O. Bland annat en mindre
luftkanon med lite rök i. P-O bad sedan Kjell Sedig demonstrera med en
lite större kanon med mer rök i, se fotot nedan.

IMG_3849_rrIMG_3890_rr : En plym med rök från den stora luftkanonen. Trevlig reaktion från Anton Franzon, mannen i mustache.  Christer Wilén tittar på glasstav som vänder text som är tryckt i olika färg, hur?

Vi hade även en introllning bland alla experiment. Det var denna gång
dags för Pierre. Han blev godkänd och är välkommen till klubben. Pierre
var modig nog att ha med ett levande ljus i sin akt, trots alla
vätgastuber, det var starkt.

IMG_3924_rr IMG_3940_rr

Experiment med extrem kyla. Om någon får för sig att hälla flytande kväve på din hand, kupa den då inte. Då får du brännskador och kan förstöra handen permanent. Pierre intog scenen och trollade in.

Slutklämmen i PO’s föreläsning var att alla skulle frigöra tankebanorna
genom att behålla sitt barnasinne. Det påminner mig om när Lennart Green
i sin TED-föreläsning berättar att man skall använda höger hjärnhalva
direkt istället för vänster, för det går snabbare. Man slipper då att ta
itu med det logiska tänkandet och sunt förnuft… direkt i höger
hjärnhalva, det är mycket bättre.

Så, jag har berättat om vad som hände, men hur var det då? Kort sagt:
Ett mycket intressant studiebesök. Jag rekommenderar därför starkt att
ni besöker P-O:s verkstad. Liten som stor. Jag kommer absolut besöka
verkstaden igen för inspiration.

Se även Anders Ripas foton från detta tillfälle:
https://www.flickr.com/photos/ripa/sets/72157647321521932

Hemsidan:
http://www.fysikaliskaleksaker.se/

Lite reklam: Cafe-å-lär är gratis. Hålls varje Torsdag där inbjudna
gästföreläsare diskuterar fysikaliska
och matematiska frågor och pussel. Man får fika och föreläsning samt
möjlighet till eftersnack där man kan knyta kontakter med allt från
forskare till industrifolk. Nämde jag att det är gratis?

Disputation om Synkrontronlaboratorier:
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1419054&fileOId=1419183
(läs PDF-sida 169-178)

Västnytts 1:a Aprilskämt med intervju av P-O:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/aprilskamt-kan-bli-verklighet

P-O om ”Creative teaching”:
http://youtu.be/JduUNpYBE1s

William Chalmers-föreläsningen 2010:
http://vimeo.com/16878933

Lennart Greens TED föreläsning:
http://youtu.be/1_oa8m5Oq00?list=PLi2QOq0qahUyDyd0AqPHEaymQmQYWUFDc

Foto och text: Matz Johansson Bergström

Det här inlägget postades i Sett, hört och hänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *