Carlo Tornedo

Amado Narvaez (som illustrerade The Collected Works of Alex Elmsley) berättar för mig, att det var Carlo Tornedo som inspirerade honom att ta upp trolleri som hobby och deltidsyrke. För några år sedan fann han min bok Sveriges trollkarlar i en internetbokhandel. Han översatte med hjälp av lexikon artikeln om Tornedo däri.

Amado har sett Tornedos akt i amerikansk TV, då de sände program om trolleriakter i Europa. Men nu har han även hittat på Youtube en gammal, dålig video, där Tornedo gör sina kort-manipulationer. Amado undrar om något vet om det finns flera klipp med Tornedo någonstans? Någon???

Ur Sveriges trollkarlar:

Tornedo, Carlo (Karl-Ewert Forsberg), 1926, Stockholm, Malmö, artist, P, SMC 1949. Den unge ingenjörsstuderanden Karl-Evert Forsberg, född den 19 juni 1926 i Göteborg och uppvuxen och boende på Kungsgatan i Stockholm, gick ofta förbi en affär på Sveavägen som hette Swings Hobby och där man sålde trolleriapparater. En dag 1946 lockades han att köpa biljardbollstricket, och när han läst instruktionen och förstod att halvskalet inte var något fabrikationsfel, så började han träna. Energisk som han var och med målsättningen att bli en bra trollkarl inhandlade han även en kortlek. Han hade nämligen på China-Varietén just sett den svenske manipulatorn Mr Miller plocka kort ur luften. Det var bara det att Karl-Evert inte hade en aning hur man gjorde. Men vid nästa besök hos Swings Hobby fick han lära sig de grundläggande greppen till kortfångsten av Göran “George” Moberg. God hjälp vid träning hade Karl-Evert av sin pappa Edgar, som alltid varit trolleriintresserad. Tre år senare stod Karl-Evert – nu som Carlo Tornedo – som en av huvudattraktionerna på London Palladiums scen! Längre kunde en varietéartist inte komma på den tiden. Hur kunde Carlo få en sådan rutin på så kort tid? Låt oss ta en sak i sänder… Söndagen den 14 programmet, ställde Carlo Tornedo upp med ”manipulationer, paradisplym, blomsterfångst och ett klassiskt trick”. Publiken röstade och Tornedo kom på andra plats och fick en medalj. Pappa Edgar hade hört att Folkparkerna behövde en trollkarl till sin turné ”Ungdomsparaden” 1949, så han presenterade sig som Tornedos manager och fick honom engagerad. Här lärde Karl-Evert in sin egen stil under de månaderna turnén pågick – under sommaren i folkparkerna och på vintern i landets många Folkets Hus. Tornedo hade stor fallenhet för trolleri, men han var även flitig och övade mycket. Han var en snygg karl, kunde föra sig, klädde sig elegant – och på scenen förde han sig som en dansör. Privat är Tornedo som en tornado – han är full av gags, infall och expressiva känsloutbrott. Hans jargong är hisnande, pratar som ett vattenfall – och är absolut inte blygsam! När det gällde att göra sitt namn känt, har Tornedo själv berättat, att han lät trycka upp brevpapper med påhittade trollkarlars namn och där ”trollkarlen” betonade att hans program liknade den kände och skicklige Carlo Tornedos. Dessa brev – 10 olika till 150-talet varietédirektörer – skickades ut. Mottagarna började ju snart undra vem denne Carlo Tornedo var. Och när Tornedo sedan själv erbjöd sina tjänster var man nyfiken, och han fick engagemang på löpande band. 1949 hade Karl-Evert blivit medlem i Svensk Magisk Cirkel, och dess ombudsman Nils Simonsson rekommenderade honom att ställa upp i de trolleritävlingar, som de nordiska trolleriföreningarna anordnade. Detta resulterade i att han började få bra placeringar vid olika kongresser. T.ex. i Stockholm 3:e pris 1950, 1:a pris 1951 och Grand Prix 1953. I Köpenhamn 1:a pris i manipulation 1949, Grand Prix 1950 – och 1951 både Grand Prix och första pris i manipulation och i presentation. Ännu högre smällde förstås 1:a pris i manipulation vid världskongresserna i Barcelona 1950 och i Paris 1951 samt Hors Concours i Geneve 1952. Ryktet om den svenske manipulatorn spred sig över Europa. I oktober 1952 stod Tornedo på London Palladiums scen. Och detta var den scen som då lyste klarast för alla varietéartister. Tornedo uppträdde också på Savoy i London, Moulin Rouge i Paris, Casino Estoril och de andra stora scenerna i Europa och i det som då kallades Orienten. Och givetvis på de mer närliggande varietéscenerna som China-Varietén, Berns, National Scala, Chat Noir, Cabarethallen, Valencia, Fiskartorpet – för att bara nämna några. Och TV-program förstås… Vid ett av sina fem engagemang vid China-Varietén framträdde Tornedo med en akt som hattkreatör. Av en hattstomme och ett kaffefat trollade han fram den ena kreationen efter den andra – 30 hattar på fem minuter! Detta nummer piffade han upp med trevligt småprat, gester och mimik. Meta de Sota, född i Caracas, mötte Tornedo 1954, och de gifte sig samma år. ”Mötet med Meta de Sota är det bästa som hänt mig”, säger Carlo. Sedan 1954 har de levt ihop – 24 timmar om dygnet. Meta blev Tornedos partner på scenen och har förpackats i en säck och stuvats in i en hattask av palisanderträ, hängt i 90 graders vinkel från en kvast m.m. i tusentals föreställningar. För när Meta kom in i akten, så skyndade sig Tornedo att tänka ut lämpliga illusioner att komplettera manipulationerna med. Det blev Substitution Trunk i form av en hattask, Kvastillusionen, Dockhuset, Andekabinettet. Det sistnämnda lärde sig Tornedo i början av sin karriär av trollkarlen Gurdi, när de arbetade ihop på Varieté Pigalle på Gröna Lund i Stockholm. En detalj – när Tornedo och Meta gjorde Kvastillusionen, så borrade man två hål i scengolvet för kvastarna. När teater- eller nattklubbsdirektören skrek “Ni kunde åtminstone ha frågat först” brukade Tornedo säga “Hade jag fått göra hålen om jag frågat först?” “Naturligtvis inte!” “Där ser ni själv…” På Radio City Music Hall i New York – världens största teater – där Los Tornedos arbetade i tre månader såg Siegfried & Roy akten sex gånger. Än i dag är Tornedo Siegfried´s idol och den trollkarl som gjort störst intryck på honom. Och Siegfried erkänner gärna, att han har tagit efter Tornedos och Metas sätt, när de band om The Substitution Trunk. Tornedo hade nämligen tränat, så att han kunde kasta repet, så att det blev en ögla runt hattboxen, snabbt och effektivt. Däremot hade Siegfried & Roy nog svårt att ta efter Metas effektfulla dans ovanpå boxens lock. En dans som både var vacker och som bevisade att boxen var solid. 1962 slutade Tornedo med det offentliga trollandet och övergick till att bli artistchef på Kronprinsen i Malmö, Lorensberg i Göteborg, Palads i Köpenhamn, vid Travemünde Casino, Casinot i Nice, Casinot i Ostende, på Palladium i Benidorm. Och som impressarier och agenter arbetade de fram till 1978, då diskoteken tog över och showbusiness nästan försvann. Carlo beslöt att återuppta sin akt och 1981 stod han, Meta och en kvinnlig assistent på scenen på bl.a. Marina Palace i Åbo, Fiskartorpet i Helsingfors och 1982 på China-Varietén i Stockholm. Strålande succé! Joe Labero kom för många år sedan och ville göra audition hos Tornedo. ”Han var inte bra men hade något speciellt” tyckte Tornedo. ”Men bra blev han med åren, speciellt efter att han varit i Australien.” Numera är Tornedo Laberos mentor. Carlo Tornedo och Meta lever ett gott, men idag betydligt lugnare liv än förr, i sin exklusiva våning i Malmö. Även om Carlo påstår, att han aldrig egentligen varit intresserad av trolleri, ”det var pengarna som var det viktigaste”, så tror jag bara det är ännu ett prov på hans jargong. Ett är då säkert – Los Tornedos var på sin tid ett av världens bästa illusionistpar! Och att Carlos insatser inom trolleriet inte är bortglömda bevisas av att han erhöll Scandinavian Magic Dealers Association SMDA:s Award 2003. 

Det här inlägget postades i Sett, hört och hänt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *