FISM-kongressen i Rimini 2015

Jag efterlyste på Facebook några synpunkter på denna kongress, för det har inte hörts något – från de svenska deltagarna i alla fall… Men Arto Airaksinen skickade mig privat några synpunkter, som jag har hans tillstånd att publicera. Vi får se om det kommer flera synpunkter…

Många mycket bra akter, trevliga att se, fick inte pris. Jag tyckte att det var mera originella akter i tävlingen än vid tidigare FISM.

Kongressen var dåligt organiserad med två stora brister: ingen teater, utan en TV-studio. Jag gick på lördagkvällen in en timme tidigare än andra och kunde titta lite närmare på denna stora TV-studio. Från sista bänkraderna var det minst 100 meter till artisterna på scenen.  Och dessa sista bänkrader var bara en meter ovanför golvet.  Det var mycket stora och skarpa skärmar, så att de som satt i bakre delen av rummet såg showerna som på TV. 

Den andra stora bristen var att det inte fanns någon ordnat transport från kongressen till hotellområdet, och det var tre kilometer dit. Någon sade att arrangörerna

hade ljugit om avståndet.  Inga taxi, ingenting. Många fick gå i hettan. I somras i St. Louis, Missouri, var de fyra stora shower i ett Opera House, och avståndet dit var mindre än två kilometer. De hade ordnat busstransporter, och allt fungerade bra. Givetvis trodde jag att det var så ordnat här också. 

Jag skulle fotografera både för GENII och arrangörerna, som ville ha mina bilder varje morgon från gårdagens arbete. De fick mitt memorycard, flyttade bilderna till sin dator, och jag fick hämta minneskortet senare. En dag gick jag vid 2-tiden, men de hade inte flyttat bilderna, så jag fick komma igen senare. Jag trodde från början, att de skulle ge ut ett informationsblad, om gårdagen och ha mina bilder där och även andra uppgifter.    Så har det varit vid andra FISM, även i Stockholm. Typiskt för denna kongress. 

Det var svårt att träffa någon av arrangörerna för den personen var alltid någon annanstans än där han skulle vara. Poland´s Magic Club´s president Marek försökte förgäves träffa Walter Rolfo sju gånger en dag…

En sak som irriterade många, var att den första showen på måndagen, som skulle börja 14.00 började en och en halv timme försenad.

Det som var en stor nackdel var, att det inte fanns numrerade platser i denna TV-studio för 3000 människor, så alla fick vänta bakom dörrarna som öppnades kanske 10 minuter före showens början. Då rusade alla för att få bra plats. Jag hade med Juliana Chens hjälp en bra position i ändan av första bänkraden, så att när akten började kunde jag flytta mig till trappan till scenen. Så jag såg på nära håll vilken cirkus det var när arrangörerna skulle ordna platser för VIP- personer och deras fruar etc.

Fel stad, även fel land för FISM.  Jag tyckte synd om Walter Rolfo, en fin person. Paul Daniels höll ett tal för att försvara det dåliga arrangemanget, men bristerna var så uppenbara, och alla kan jämföra med andra FISM och andra kongresser, så det hjälpte nog inte.”

Arto Airaksinen

!cid_A2FFC61A-AEA3-48A8-AF02-EFD252E4C418

Simon Almers

!cid_872C281F-2366-4116-9EB4-EB842367C7EC

Jakob Schenström

!cid_BDE1A641-ECCA-40C6-8D4E-13C7FC25F1D8

Håkan Berg

Foto Arto Airaksinen

Det här inlägget postades i FISM. Bokmärk permalänken.

En kommentar till FISM-kongressen i Rimini 2015

  1. Gay Ljungberg skriver:

    Här kan ni läsa fullständiga referat och massor av synpunkter om FISM 2015:
    http://forum.geniimagazine.com/viewforum.php?f=10&sid=e8e5c23416178125693fc2319e33b7df

    Själv tycker jag att nivån på scentävlingarna var rekordhög.
    Det som är tråkigt med FISM (i alla fall de som jag deltagit i) är att stora delar av publiken är gnällig och omåttligt kritisk och hänger upp sig på små saker som de inte gillar. De ger uttryck för sitt missnöje på sociala medier och genom omogna och oförskämda bu-rop, t ex vid prisutdelningarna i Stockholm 2006 och Rimini 2015. För alla de som njuter av den höga kvalitén på trolleriet och kongressens höga ”production value” blir allt det futtiga gnället ett störande inslag och det är ju väldigt oförskämt mot pristagarna att bua under prisutdelningen, bara för att protestera mot TV-inspelningen. TV-inspelningen som f.ö. betalt en större del av kostnaderna för FISM. Det är klart att en riktig teater hade varit trevlig …. men mig veterligen är det bara Blackpool Opera House som rymmmer 3000 åskådare….

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *