El Duco - magisk uppfinnare m.m.

Scandinavian Magic Dealers Association-kongressen i Lund 2001 (550 deltagare) är avklarad, och Christer el Duco kan känna sig nöjd. Alla har väl en känsla av att du Christer som ordförande sedan starten drar det tyngsta lasset här, men du har väl god hjälp av några andra medlemmar?

Att anordna Magisk Weekend är ett teamwork. Vi är sju företag som ingår i själva kongressfonden. Dessa är spridda över Skandinavien, vilket gör det svårt att administrera förberedelserna på så många händer. Jag har fått styrelsens förtroende att boka artisterna. Det hindrar dock inte att övriga medlemmar får komma med förslag. Utöver artistbokningarna svarar jag för all planering och utformning av program och inbjudan, all planering och uppläggning för hotellet och underleverantörer. Man kan säga allt som inte har med själva anmälningarna att göra. Det är massor av detaljer som ska klaffa, som inte deltagarna är medvetna om. Planering är A och O för att genomföra en sådan här kongress. Jag är sysselsatt året om med Magisk Weekend. Redan nu har jag bokat artister för nästa år. Efter 16 år skulle jag kunna skriva en bok om hur man arrangerar en magikongress. Det hade sparat massor av jobb åt andra arrangörer.

Den andra huvuddelen, att administrera anmälningarna och pussla ihop deltagarnas önskemål, ta hand om anmälningsavgifter, sköta bokföring, skicka bekräftelser och mycket annat, sköts av Birgitta och Gay Ljungberg. De övriga medlemmarna i föreningen hjälper till på platsen med olika arbetsuppgifter.

Vad jag förstår så var "Magisk Close-Up Kavalkad 1982" ett första försök till det som sen blev "Magisk Weekend", som började i Helsingborg 1986 (100 deltagare) och som sedan dess avverkats varje höst - sedan 1992 i Lund. Men det blev aldrig någon kongress 1982 - det blev en flopp! Trots det mycket genomarbetade programmet med Patrick Page-lecture och show, close up-tävling med 3.000:- i priser, close up-show, mentalmagi med Peter Pedaja, workshop med Ken Hardy, Bo Thomasson och magisk mässa, så anmälde sig bara 40 personer! Då var du besviken?

Ja, det var jag! "Magisk Close-Up Kavalkad 1982" var ett försök att pröva något nytt. Förmodligen var vi för tidigt ute. Jag är övertygad om att idén skulle funka om den gjordes idag. Vem vet, kanske kommer den igen.

Men "The El Duco Story" började långt tidigare! Carl Christer Gustavsson föddes i Jönköping den 2 november 1941. När han gick i småskolan fick han en målarbok av godistillverkaren Mazetti, och i denna förklarades också en del trolleritrick. Och trolleriintresset var väckt! Harries trollerilåda, som blev en julklapp, är något som etsat sig fast i Christer minne. När Christer så fick se Hector El Neco trolla, så var det hela klart - Christer skulle bli trollkarl.

1955 skedde det första offentliga, betalda engagemanget, och på programmet stod idel Harries-effekter. För alla fickpengar gick till inköp från trollerifirman i Norrköping. Och det ena engagemanget gav det andra. Pappa Alex var chaufför och "manager", och han var Christers störste supporter - och senare medarbetare i trollerifirman - ända till sin död 1991.

Efter militärtjänstgöringen studerade Christer till maskiningenjör, och 1965 fick han arbete i Malmö och - hör och häpna - trolleriet kom i bakgrunden några år. Men ungefär 1970 väcktes åter trolleriintresset - nu med lust att skapa egna effekter. Det första tricket som magisk uppfinnare var "Plexi Silk" - en duk framtrollas inuti ett plexiglasrör. Bernando´s Magic marknadsförde detta och de närmast kommande tricken. Även företag som Supreme i England och Louis Tannen i USA uppvaktades och så småningom kom det några order. Ett antal av tricket "Ring in Salt" var den första ordern från Louis Tannen själv. Detta trick har blivit en bästsäljare - över 4.000 exemplar har gått ut över hela världen. Och efter "Plexi Silk" har bortåt 150 olika effekter - både scen- och close up-trick - kommit till i Christers verkstad.

Hur går man tillväga, när man uppfinner trick?

Kort sagt: Om man ska hitta på ett nytt trick, så måste man ha en idé. Och hur får man då en idé? Det kan vara flera faktorer som spelar in, och jag har funnit att fantasi, erfarenhet, skaparförmåga, slumpen är viktiga - fantasin är inte den minst viktiga! När idén är född gäller det att omsätta den till en effekt. Effekt är inte detsamma som trick. Med hjälp av ett trick (rekvisita, hjälpmedel) skapar man en effekt. Antalet effekter är begränsat. Enligt Dariel Fitzkee finns det 19 baseffekter. Effekt kan sägas vara då något oväntat och överraskande inträffar. Att uppfinna trick är till stor del en konst att kunna tänka i andra banor än vad åskådaren normalt gör. En bra träning är att titta i t.ex. trollerikataloger och försöka komma på hur tricket går till. Ofta kommer man fram till en betydligt mer komplicerad lösning än vad som är nödvändigt.

När man väl har kommit så långt på "uppfinningen" att idén och effekten är klar i tankarna, så måste man ställa sig en massa frågor. Går det tekniskt att lösa? Är effekten tillräckligt bra? Är det en ny effekt? O.s.v. Det gäller att vara mycket självkritisk redan på tankeplanet. Leva med idén ett tag. När man väl är klar, så ska en prototyp tillverkas, och tricket ska testas på den närmaste omgivningen. Nu kanske man får ändra på en hel del innan publiken och man själv är nöjd.

1978 startade Christer tillsammans med Bertil Kvant "Magic Marketing", vars affärsidé var att importera och sälja trollerirekvisita per postorder. Den första katalogen var omfattande och påkostad, och man fick en bra start. Firman hade även en magisk studio i Malmö, dit kunderna kunde komma och se en utställning av firmans utbud och prata trolleri med likasinnade. Trolleritidningen "Magic Master" startades nu också, och parallellt med detta drev Christer ensam "El Duco Magic", som också startats detta år.

En av Magic Marketings idéer var att lansera trolleri till allmänheten. Åtta trick, lätta att utföra, togs fram. Materialet, förpackningarna och skyltställen lät man tillverka i Sverige. En grossist satsade på projektet, och 32.000 trick tillverkades och såldes.

***

På grund av tidsbrist såldes Magic Marketing, och Christer beslöt satsa internationellt på sina egna trick. Och det gör han fortfarande! 75 % av El Duco Magic´s tillverkning säljs utomlands. Agenter i Frankrike, Tyskland, England, Japan och USA säljer El Duco´s Magic. Christer reser på internationella trollerikongresser världen över och marknadsför sina effekter. I allmänhet blir det 7-8 kongresser varje år. Vilka har du besökt det senaste året?

Det har blivit en hel del. Varje år är jag i Las Vegas och besöker då "World Magic Seminar". Här passar jag på att se så många shower som möjligt för att hitta lämpliga akter till Magisk Weekend och knyta kontakter. Blackpool-kongressen (världens största) är också en fast punkt på reseprogrammet. Flera mindre kongresser i Tyskland och Österrike har också besökts. En annorlunda resa var till Japan i augusti där jag besökte UGM CO, som är återförsäljare av El Duco´s Magic. Han arrangerar varje år en kongress. Här knöt jag en del värdefulla kontakter med artister från både Korea och Kina. Ron McMillans kongress i London är också ett kärt tillhåll. Det finns så mycket kongresser över hela världen, att man skulle kunna besöka en varje vecka året runt om man orkade.

Här träffar Christer sina kunder, och det säljs en del på kongresserna, men de flesta order kommer väl idag via e-mail efter att kunderna läst katalogerna, annonserna och din hemsida?

Marknadsföring är en viktig bit! Företagets affärsidé är "att skapa, tillverka och marknadsföra egna produkter för amatörer och proffs". Det är en förutsättning om du ska kunna sälja internationellt. Alltför många säljer samma produkter. Jag "sänder" på alla kanaler. Det vill säga genom besök på kongresser, via påkostade kataloger i färg, annonser och nu på senare år via hemsida (www.el-duco.se) Hemsidan håller just nu på att fräschas upp efter tre år. Antalet besök är hittills cirka 80.000. En hemsida kan dock aldrig ersätta en tryckt katalog - det är ett komplement. Jag gör alla annonser och kataloger själv. Hemsidan har jag professionell hjälp med. De flesta orderna kommer via e-mail och fax. De största från mina återförsäljare.

Och bland Christers kunder finns många kända namn, som David Copperfield, Joseph Gabriel, Jeff McBride, Paul Daniels, Silvan, Moretti, Pendragons för att nämna några.

Det viktigaste för mig är inte vem som köper - även om det är viss reklam - utan att kunden är nöjd med den produkt han köpt. Då kommer han tillbaka. Jag träffar ofta kunder på kongresser, som kommer fram till ståndet och pekar "jag har det och det tricket - har du kommit med något nytt?" Det är roligt med fans även inom denna bransch.

Vid sidan av allt ovan nämnt så vet jag, att Christer har arrangerat resor till t.ex. Magic Hands-kongressen, till IBM-kongressen på Hawaii, till FISM-kongresserna i Dresden och Lissabon. Han har skrivit trollerihäften: Out of my hands, Impromptu, Lecture Notes, Simple Ideas in Magic no.1 och no. 2, The El Duco Story. Han har hållit seminarier i England och Frankrike och i Norden. Han har producerat trollerivideos. Han var med och bildade Scandinavian Magic Dealers Association och European Magic Business Association. Och vid sidan av sina egna trick och effekter importerar Christer de bästa av andra trollerifirmors trick, som säljs via "Nyheter", som är El Duco´s välproducerade nyhetsblad, som kommer tre gånger per år.


Och då måste en sista fråga komma: Hur hinner du med? Du har ju ett vanligt jobb att sköta också - eller?

Hur jag hinner med? Det är det största trollerinumret av alla! Jag jobbar 75 timmar per vecka - 40 timmar på ett vanligt jobb och resten trolleri. Tack vare en underbar hustru, som också är trolleriintresserad, och att jag driver verksamheten i min villa, så går det. Den mesta tiden som uppfinnare går åt till att skaffa rätt underleverantör och rätt material. Det är ingen konst att själv tillverka tio tricks, men att göra hundra åt gången är värre.

El Duco´s Magic är ett familjeföretag där jag får hjälp av min ena dotter och svärson. Barnbarnet Jimmie är också mycket intresserad av trolleri, så återväxten ser ljus ut. Den drivande kraften är naturligtvis att jag tycket det är roligt. Att kunna nå de mål man sätter upp. Man känner en självtillfredsställelse när man har lyckats.

Tack Christer för att Pegasus fick störa dig med frågor mitt i uppfinnandet - och lycka till i fortsättningen!

Christer Nilsson/Sveriges Magi-Arkiv

Denna artikel har varit publicerad i den skandinaviska trolleritidningen PEGASUS nr 88, december 2001