GAY LJUNGBERG - dealer, trollkarl, clown m.m.

Gay Ljungberg, Halmstad, Sverige, (född 1952) tog upp den forna hobbyn trolleri år 1981efter många års upphåll. Gays pappa hade varit trollkarl, och han lärde ut en del trick, när Gay var i 10-årsåldern. Nu 1981 började Gay intressera sig för barn- och familjeunderhållning, och snabbt insåg han att vid sidan av trolleri så vore ballongskulptering något att satsa på. Gay importerade ballonger från USA, och då var det lika bra att köpa hem en större mängd, tyckte han. Överskottet sålde han till andra som behövde ballonger - och snart tog tanken på en trollerifirma form. Han och hustrun Birgitta började importera trollerirekvisita och trick, som ej redan fanns i Sverige, och våren 1982 sändes det första nyhetsbladet ut från firman Gycklaren. När Rolf Åbergs firma Magic Marketing blev till salu, så köpte Ljungbergs denna, och firmanamnet ändrades till nuvarande Gycklaren Magic Marketing. Det är Gay som skriver alla beskrivningar och katalogtexter, medan Birgitta står för teckningarna och lay-outen. De övertog också kvartalstidningen Magic Master, som innehöll trickbeskrivningar, artiklar, nyhetsmaterial och annonser. Denna utkom regelbundet t.o.m. året 1992.

Firman växte och i mars 1989 öppnades en trolleri- och skämtaffär i centrala Halmstad. Denna lades dock ner redan 1991, eftersom Gays arbete som turnerande artist tog allt mer tid. Idag sköts firman huvudsakligen av Birgitta, och trots att den fortfarande är en av de större i Skandinavien kommer endast 15 % av inkomsterna från denna medan underhållningssidan svarar för 85%. Gycklaren Magic Marketing var den första skandinaviska trollerifirman på Internet. Vad har Du Gay för erfarenhet av denna marknadsföring?

Jag har alltid varit intresserad av och i huvudsak ägnat mig åt kommunikation. Det var därför naturligt för mig att tidigt ansluta mig till internet. Jag använder e-post, så ofta det går, eftersom jag tycker att det är ett suveränt sätt att kommunicera på. Vi håller hela tiden på och utvecklar våra www-sidor, så långt tiden räcker. I januari 1999 la jag t ex in en "virtual shop"-funktion på rekvisitaförsäljningssidorna, där man kan handla med ett enkelt "klick" i en virtuell kundvagn. Men min webb-site innehåller även information om de underhållningsprogram jag är ute med, spelplan m.m. Jag sköter även en webbsite åt Svensk Clowncirkel. Det är svårt att säga hur stor procent av rekvisitaförsäljningen som kommer via internet. Jag ser internet främst som en kommunikationsmöjlighet. Men det är klart att de kontakter vi har med kunder över internet ökat lavinartat de sista åren.

År 1984 gick Gay ner på halvtid med sitt ordinarie arbete och uppträdde mer och mer plus att firman tog sin tid. I början av Gays nya karriär som barnunderhållare ingick mycket ballongkonster. Tekniken och snabbheten hade han och Birgitta tränat upp genom att somrarna 1983-1985 resa på 30-40 marknader per år och sälja uppblåsta ballongdjur, ballong- och trolleriset. Det blev många 1000-tals ballongdjur per år och en enorm träning! Men vad hade du egentligen för yrke innan du blev artist på heltid?

Jag började mitt yrkesliv som elit-simtränare. Jag var i början av 70-talet en av Sveriges mest framgångsrika klubbtränare. Alla mina simmare har någon gång varit i SM-final, och den av mina adepter som kom längst, Peter Pettersson, var i OS-final i Montreal. Därefter utbildade jag mig till socionom och arbetade 1978-1988 som fältassistent, invandrarbyråföreståndare och skolkurator. De sista 3 åren på halvtid för att kunna kombineras med ett ökande antal artist-uppdrag. När jag märkte att jag hade större inkomst och lade ner mer tid på artistverksamheten än på den civila, sade jag upp mig och började en osäker frilanstillvaro 1988.

Som elitsimtränare insåg jag tidigt att den som tränar mest blir bäst. Samma formel gäller för trollkarlar och clowner. Jag tycker dock mycket illa om att öva och repetera. Jag tror att det är avsaknaden av en publik, som gör att det känns galet. Jag tycker nämligen att trolleri eller clowneri utan publikkontakt är något meningslöst. Jag har därför fått hitta alternativa sätt att träna, som t ex tiden när vi sålde ballongdjur och demonstrerade trolleritrick på marknader. men framförallt genom att göra så många föreställningar som möjligt. Jag har nog under mina år som professionell artist gjort 200-300 föreställningar varje år - och det är jag tacksam för, främst därför att det varit en ovärderlig träning!

Gay började uppträda mer och mer i clownstil, och snart hade hans egen clownfigur med hängselbyxor, peruk och stora skor vuxit fram. 50 föreställningar på den stora nöjesparken Liseberg i Göteborg och erövrandet av titeln Svensk Mästare i barntrolleri blev 1986 års stora glädjeämnen. Du har arbetat mycket i de svenska folkparkerna också - inte minst tillsammans med den välkände svenske clownen Manne, och ni har blivit ett sammansvetsat par, som går mycket bra ihop, eller hur?.

Ja, jag har arbetat i folkparkerna varje år sedan 1986. 1988 och 1989 producerade jag Folkparksvarietén i vilken medverkade en fem mans orkester, 2 Lerys och Gallos samt Birgitta (som kanin och tiger) samt jag själv som clown. 1990-91 turnerade jag i folkparkerna med "Det spökar! Det spökar!" i vilket Gajoni (Gay Lundin), Birgitta, våra barn Lisa och Lars samt jag själv medverkade. Jag arbetade årligen 3-6 veckor på Stena Line 1987-1991 samt 1995 och följande år. Somrarna 1993 och 1994 producerade jag två cirkusföreställningar för kryssningsrederiet Euroways två fartyg (3 månader) med ryska cirkusartister, Gay Lundin på den ena båten och jag själv på den andra. 3 föreställningar om dagen i tre månader! Samarbetet avbröts, när rederiet lades ner. Sedan 1995 spelar jag en föreställning som heter Science Circus (oftast tillsammans med Johnny Johansson (f.d. konstryttare), och det är en korsning mellan en fysiklektion och en cirkusföreställning. Vintern 1993 turnerade jag i Ryssland tillsammans med Manne af Klintberg. 1995 sjösatte vi vår första gemensamma clownföreställning. Vi är inne på föreställning nummer 3 nu. Jag tror vi spelade drygt 50 föreställningar tillsammans 1998. I februari 1999 är vi inbjudna (en av sex inbjudna akter) att delta i Open United Kingdom Childrens Entertainer of the Year Competition i Blackpool.



Gay & Manne

Gay Ljungberg

                                            

Mångsidigheten har alltid varit det starka kortet hos Gay Ljungberg. Han kan vara underhållande trollkarl, komisk clown, medeltida gycklare, programledare, lekledare, producent av större arrangemang m.m. Vid sidan av detta har Gay givit seminarier i Sverige, Danmark, Norge och England. Han är ju också en av arrangörerna av den stora, årliga trollerikongressen Magisk Weekend, där han även är conferencier. Sedan år 1988 är Gay ansvarig för den svenska Cirkus Olympias marknadsföring och turnéplanering. Som om detta inte skulle vara nog så köpte, iståndsatte och omprofilerade Gay och Birgitta 1994 "Leklandet Himleriket", 10 km söder om Varberg. De sålde parken hösten 2004 till ett storbolag i nöjesbranschen och hade under de 11 år de ansvarat för parken producerat inte mindre än 22 olika cirkusföreställningar, 19 sagoteaterföreställningar plus den naturvetenskapligt inriktade trolleriföreställningen Science Circus.


Ända sedan 1984 har Gay Ljungberg årligen tjänstgjort som domare vid den prestigefyllda ”International Close Up Magic Competition” i London och här hemma har han har varit överdomare eller domare vid många SM och NM i trolleri. Han har även engagerat sig för juniorverksamheten genom att 2003 ta initiativ till och bekosta ett årligt träningsläger för juniorer som skall tävla i SM, som genomförts med lärarinsatser av Leif Olberius, John Houdi och Gay Ljungberg.

2003 köpte Gycklaren Magic Marketing en nedlagd livsmedelshall på 550 kvm i Halmstad och här skapade Birgitta och Gay Ljungberg ”Gycklaren Magic Center”, som naturligtvis innehåller företagets lager och produktionslokaler, men också en stor utställning av företagets produkter, ett magiskt kafé och seminarielokal. Här arrangeras 6-8 seminarier per år och här har företagets dvd-filmer spelats in. 2004 blev fyra filmer klara (Flourishes med Seth Engström var den första) och 2005 har Jahn Gallo’s Ring & Rope Routine spelats in i lokalerna.

Gay är en flitig debattör på Nordisk Magiskt Klotterplank på Internet med genomtänkta synpunkter på mycket inom underhållning och trolleri. Du har också medverkat till att Riksskatteverket ändrat tolkningen av momsskattereglerna för artister. Hur då?

Vad jag har gjort är enkelt uttryckt att jag fått Riksskatteverket att inse att clowner och trollkarlar normalt framför konstnärliga verk enligt definitionen av sådana framföranden i lagen om upphovsrätt. Därmed är gaget för dessa föreställningar inte momspliktigt. Därmed får jag också chansen att i några få ord beskriva hur jag ser på clowen och trollkarlen. De är enligt mitt förmenande konstnärer, som framför konstnärliga verk i en muntlig, icke-litterär, folklig tradition. Jag tror att det är därför som skattebyråkraterna såg ner på oss (till skillnad från teater, balett och annan "fin"-konst) och förmenade oss den konstnärliga upphovsrätt vi hade enligt lagen om upphovsrätt. Men, som sagt, de ändrade sig.

Tack för det Gay - och lycka till med fortsatta projekt i underhållningens tecken!

Christer Nilsson/Sveriges Magi-Arkiv

Artikeln har varit publicerad i den skandinaviska trolleritidningen Pegasus nr 55 (mars 1999).