INGE PEDRO & LILY - The Humoristocrats

För oss som följt med inom showbusiness, är ovanstående namn välkänt. Själv såg jag Inge Pedro första gången den 7 juni 1953, då han gästade Oxelösunds Folkets Park med ett tolv minuter långt program till musik. Blommande fjäderbukett, bort- och framtrollning av duk, Multum in reverse – mjölken som blir mer och mer, ett blir åtta brinnade ljus och produktion av brinnande lampor ur munnen minns jag fanns med i akten på den tiden. Någon assistent hade Inge inte – Lily kom in senare i livet – men låt oss ta "The Pedro Story" i kronologisk ordning.

Ingemar Peterson föddes den 8 oktober 1921 i Nykroppa. För trolleri fick Ingemar upp intresset redan i barndomen. Han såg trollkarlar i folkparken, och Andrews häfte Trolleri för amatörer blev första läroboken. 1943 debuterade han i en amatörrevy, och intresset för att uppträda bara växte. Inte minst efter att Ingemar vunnit en amatörtävling anordnad av Folkparkerna. En lång sjukskrivning på sanatorium och ännu längre konvalescens hemma var inte bara till nackdel, eftersom det var tillåtet att trolla under denna tid. Träning blev det mycken tid till och även en del engagemang. Inge Pedro, som nu valt sitt artistnamn, kände att artistlivet var det rätta.

Nu gällde det bara att bli etablerad. Men trollkarlar fanns det massor av, och folkparkernas artistchef tyckte, att det nog räckte med alla, som redan fanns. När detta besked kom, så läste Ingemar turligt nog Maurice Chevaliers memoarer. På ett ställe skriver denne, att det finns alltid platser lediga längst fram i ledet, och för att komma dit gäller det att göra något originellt. Ingemar började fundera. Alla trollkarlar han hittills sett uppträdde i den seriösa stilen. Plötsligt slog det honom, att en komisk trolleriakt vore något att komma med. Lämpliga trick valdes ut, sattes samman till en sketch med en röd tråd, lite exentrisk klädsel istället för den vanliga fracken införskaffades, och sen gällde det att öva in gester och mimik till musiken, till vilken akten skulle utföras.

När Ingemar beskrev den nya akten för Folkparkernas artistchef, fick han komma upp till Stockholm för att visa denna. Akten gillades, och det blev engagemang i Ungdomsparaden hela sommaren 1951. Över hundra parker besöktes, och det gav scenvana och möjlighet att slipa av den komiska akten. Kanske kunde akten vara av intresse även för branschfolk utomlands, tänkte Ingemar och anmälde sig till Kunstnerforum, som arrangerades på Köpenhamns legendariska nöjeslokal National Scala. Jodå, framträdandet inför artistagenterna resulterade i Inge Pedros första utlandsengagemang – på Moulin Rouge i Vejle i maj 1952. 14-dagarskontraktet förlängdes till en hel månad. Inge Pedro var accepterad som artist! Detta år tävlade Ingemar i världskongressen i Genève och fick ett andra pris. Senare blev det flera förstapriser i trolleritävlingar i både Sverige och Norge.

Engagemangen började droppa in, men hela tiden försökte Ingemar att komma med förbättringar av den komiska akten. Observera att det var förbättringar – inte nya trick. En professionell artist ändrar inte sin akt titt och tätt. Han finslipar och ändrar små detaljer och utför akten år efter år tills den blir perfekt! Det finns de som anser att det tar åtta år innan en akt är färdig! Varje förändring måste i alla fall ske varsamt!

Av avgörande betydelse för Inge Pedros fortsatta artistkarriär var det första engagemanget vid Hansa-Theater i Hamburg. Detta var – och är – en av Europas mest välrenommerade varietéer. Här fick Ingemar arbeta under en kunnig ledning, assisteras av scenpersonal, där alla var yrkesmän ut i fingerspetsarna och dessutom få lyssna på och och lära av äldre kollegor. Här försvann också det sista lilla frågetecknet om Ingemar hade valt rätt bana i livet. Nu kände han och visste med säkerhet, att varietéscenen var den rätta platsen för honom.

Det var under maj månad 1954 som Inge Pedro arbetade på Hansa-Theater. Redan den 1 juni var han bokad till den exklusiva varietén Palladium i Dòsseldorf. De närmaste åren fylldes av arbete och resor – som försiggick per tåg – i England och på kontinenten. Men ett och annat kärt besök på nordligare breddgrader blev det också: China-Varietén, Stockholm september 1956, Chat Noir, Oslo och Liseberg, Göteborg sommaren 1958, Berns, Stockholm maj 1960. På Lisebergs Cabarethallen gjorde Inge Pedro sin TV-debut den 23 juli 1958.

Inge Pedros scensketch hade inte genomgått några större förändringar, men allt eftersom åren gick så ändrades arbetsförhållandena. Det blev allt fler engagemang på lokaler, där artisterna arbetade på ett podium eller mitt på dansgolvet. En renodlad scenakt till musik riskerade här att bli alltför anonym, så Ingemar började lägga in några nummer med tal till, och dessa slog bra – inte minst genom att Ingemar alltid försökte tala landets språk.

The Memphis var en ovanligt fin akrobattrio från Aten, och Inge Pedro och trion stötte ihop på flera arbetsplatser. I trion arbetade en söt flicka, som hette Lily. Och för att göra en lång historia kort, så gifte sig Inge Pedro och Lily 1967, efter att The Memphis upphört som grupp. Bland allt Lily och Ingemar var eniga om, var också det, att Lily skulle medverka i trollerinumret så snart som möjligt. Det föll sig naturligt att deras akt tillsammans skulle bli crazybetonad. Lily hade nämligen en naturlig fallenhet för komik. Förvandlingen av soloakten till en duett tog sin tid, men i april 1968 skedde den egentliga debuten för Pedro & Lily på bästa tänkbara plats – Hansa-Theater i Hamburg.

I slutet av 1960- och början av 1970-talet var det en allvarlig kris inom artistbranschen. Fler och fler stora etablissemang upphörde med varietéprogram, folk satt hemma och tittade på det nya mediet TV, och många artister blev arbetslösa och t.o.m. lämnade branschen. Men Lily och Ingemar klarade krisen.1964 hade Inge Pedro fått det hedervärda anbudet att bli turnéledare och conferencier för Malmstenstruppen. Detta var en mycket populär och publikdragande varieté, som varje sommar turnerade i Folkparkerna över hela Sverige. Det skulle bli tolv säsonger med denna turné – innan Malmstenstruppen lades ner 1975. Efter detta ville Cirkus Scott ta parets tjänster i anspråk – 1977-1979 som affärsledare och 1981 –1982 som conferencier. Vintertid var Pedros utomlands, dels med trolleriakten men även med ett originellt barnvagnsnummer, som de debuterade med 1970.

Som tur är så dyker nya arbetstillfällen upp när de gamla – t.ex. varietéerna – försvinner. Paret har bland mycket annat trollat på båtar, för pensionärsföreningar, gjort turnéer för studieförbund. Och trots att Inge Pedro är pensionär sedan flera år tillbaka, så ringer telefonen ofta, och det blir till att packa bilen med trolleriväskorna. Men numera håller de sig helst till Sverige. Både Lily och Ingemar tycker fortfarande att artistyrket är fascinerande och roligt. Och närhelst de beslutar att dra sig tillbaka, så kan de se tillbaka på en artistkarriär, som få trollkarlar kan mäta sig med. De har t.ex. turnerat i 25 länder, gästspelat i bl.a. London, Paris, Wien, Athen, Budapest, Beirut, Tel-Aviv, Dakar, medverkat i TV i ett flertal länder. Vilka minnen de har att se tillbaka på!

Inge Pedro avled 2009.

Christer Nilsson/Sveriges Magi-Arkiv

Artikeln har varit publicerad i den skandinaviska trolleritidningen Pegasus nr 44 (april 1998).