- trollkonstnär med tonvikt på konstnär


Vid Svensk Magisk Cirkel årsmöte 2003 ställde Tom Stone upp i fyra grenar. Han vann close up-tävlingen, kom på andra plats i scentävlingen och vann Table Hopping-tävlingen. Vid Nordisk Magi-Kongress i Oslo några veckor senare vann han close up-tävlingen - med högre poängsumma än den Nordiska Mästaren i scenmagin... Ytterligare några veckor senare vann han Stockholm Open Platform Competition, en tävling med lekmannajury. Det mest intressanta är dock varför han ställde upp i dessa tävlingar.

På Klotterplanket (www.magi.nu), diskuterades det för en tid sedan olika sätt att höja statusen på de Svenska och Nordiska Mästerskapen. Förslag som fina priser, stora pokaler etc. lades fram, varpå Tom Stone kontrade med att säga att det bästa sättet att höja statusen var att locka duktiga magiker att ställa upp i tävlingarna. Tävlingarna skulle då få höjd status samt bli mer spännande att titta på. En god tanke och de flesta skulle nöjt sig med det.. Men inte Tom Stone; under drygt två månader tävlade han i sju olika grenar, i tre olika mästerskap - enbart för att testa sin ståndpunkt. Glädjande nog, efter tävlingarna hörde man många duktiga magiker säga att de var frestade att sätta ihop tävlingsakter till nästa år. Det är bl.a. denna orädda stil att handgripligt testa sina idéer som gjort Tom Stone till en uppskattad trollkarl världen runt.

För den som till äventyrs inte sett Tom Stone uppträda kan jag berätta att han lika gärna “hottar upp” tusenåriga effekter, som att han skapar helt nya effekter. Världens äldsta magieffekt - bägarspelet - består av, i sin enklaste form, en boll och en skål. Tom Stone har utgått ifrån grundidén, återupptäckt och lagt till en bortglömd teknik från 1700-talets slut samt uppfunnit en rad nya metoder. Resultatet är ett vackert och välkoreograferat nummer, till tung och modern musik, som avslutas med att hundratals bollar sprutar ut ur skålen som en fontän.

I sitt close up-trolleri uppträder Tom Stone med uppkavlade ärmar. Båda händerna visas tomma, och så trollas ett mynt fram. Myntet försvinner och dyker upp upprepade gånger och plötsligt växer det till ett gigantiskt mynt, vilket i sin tur förvandlas till en sko! Den ologiska avslutningen är oerhört komisk, och den blir ännu mer komisk, när åskådarna plötsligt inser att Tom Stone under trickets gång, med alla blickar riktade emot sig, måste ha böjt sig ned, knutit upp och tagit av sig sin sko, utan att någon lagt märke till det... En uppvisning i misdirection på hög nivå.

Precis som i de flesta andra branscher så går det trender även inom trolleriet. Nästan alla trollkarlar är på ständig jakt efter "det senaste miraklet", och eftersom dussintals magiker hittar samma trollerieffekt samtidigt, så blir det kanske inte så stora skillnader mellan de olika artisternas program. Det är tyvärr bara få procent trollare som skapar de magieffekter som de övriga procenten använder sig av. Tom Stone tillhör de som uppfinner och skapar trolleritrick. År 2000, när världsmästerskapen i magi hölls i Lissabon, så åkte världens bästa trollkarlar till Portugal på egen bekostnad för att tävla. Men inte Tom Stone - han fick istället betalt för att åka dit och hålla föredrag och visa upp sina skapelser. Men vad är det då som gör att andra trollkarlar är intresserade av Tom Stones idéer? Jo, istället för att konstant jaga efter "det senaste miraklet", så har han sökt sig tillbaka till trollerikonstens rötter - fingerfärdighet och psykologi - och strävar efter att utveckla nyskapande “kompositioner” baserade på dessa byggstenar.

Tom Stones kunskaper har väckt intresse även utanför underhållningsvärlden. Han har t.ex. hållit föreläsningar om tillämpad perceptionspsykologi på Uppsala Universitet, på KTH i Stockholm, på Lunds Universitet samt på ett antal gymnasieskolor men även föreläst vid bl.a. Neurofysiologiska Instutitionen i Uppsala, Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm samt samarbetat med Instutionen för Kognitionsforskning i Lund. Han har alltså kommit en lång väg sedan sin uppväxt på bondgården i norra Bohuslän.

Oftast är magin ett intresse man får som barn, vilket sedan biter sig fast. Så var det även för Tom Stone (född 1967). Som åttaåring hittade han en bok, "Nu Ska Vi Leka", i bokhyllan hemma. I den fanns några kapitel om enklare trollkonster, vilket Tom genast fastnade för. Vid 14 års ålder såg Tom en annons för en trolleriföreställning i Hällevadsholms Folkets Hus, och han inledde genast en intensiv övertalningskampanj för att förmå sin pappa att köra dit. Kampanjen lyckades och äntligen fick han se en livs levande trollkarl för första gången. Under en och en halv timme befann Tom sig i en annan värld med mirakel och underverk. Efter föreställningen smög sig Tom bakom scenen för att tala med den fantastiske trollkarlen - som var Topper Martyn. Tom åkte hem, stärkt i sin övertygelse om att bli trollkarl. Genom åren har sedan Tom och Topper Martyn utvecklat en vänskap med ömsesidig respekt, men det var först nyligen som Tom berättade ovanstående för Topper. Topper Martyns kommentar: -"Ånej, har jag förstört ännu en ung mans liv."

Snart hittade Tom adressen till en förening för trollkarlar, och i mars 1983 blev han medlem i Göteborgs Magiska Klubb. Här fick Tom lära sig mycket, men det dröjde inte alltför många år förrän Tom kunde lära GMK-medlemmarna saker tillbaka. Och 1986 blev han redaktör för föreningens tidning "Tricks" - ett jobb som varade i åtta år. Under åren 1992-95 var Tom ordförande i GMK. Han gav sedan även ut en egen tidning - "Dr Faustus Journal", som många önskar och hoppas ska komma med nya nummer, för i trickväg har ingen skandinavisk tidning liknat denna. Och för närvarande är Tom redaktör för "Trollkarlen", Svensk Magisk Cirkels tidning.

Tidigt uppträdde Tom Stone med sitt trolleriprogram på olika ställen utmed Västkusten, ofta under primitiva förhållanden som t.ex. utomhus på en lastpall med sprucken ljudanläggning. Det var förhållanden som lärde Tom hur man fångar och håller fast en publik även under usla förhållanden. Efter att ha studerat, jobbat som diskare, vårdbiträde, originaltecknare på reklambyrå, lärarvikarie, servitör m.m. fann Tom Stone yrket som passar honom - professionell trollkarl och underhållare. Han hade då nämligen efter en arbetslöshetsperiod 1990 funnit att han faktiskt hade kunnat försörja sig på trolleriet. Men trolleriet är inte bara ett yrke för Tom - det är ett sätt att leva som har gett honom många spännande upplevelser.

Tom Stones meritförteckning är lång, så här kan vi bara ta med en liten del: När det gäller TV-framträdanden, så var Tom med i TV4:s program "Magiskt" 1996. Programmet hade 1,2 miljoner tittare. Innan dess uppträdde han på TV2:s "Vi i Femman" 1992, där han framförde nya och specialdesignade nummer. När det gäller shower och föreställningar, så har Tom gjort egna shower på olika teatrar. Föreställningen "Close-up", med Peter Rosengren, har spelats på ett antal små teatrar runt landet. Ylva Gislén, Sydsvenska Dagbladets tuffaste teaterkritiker, skrev i sin recension "Det här är en liten pärla till trolleriföreställning!" På Silja Line gjorde Tom magishowen "Lost at Sea" under hela hösten 2001, och 2002 gjorde han 36 föreställningar på The Magic Castle i  Hollywood. Tom har även ingått som artist i shower med andra artister. 1991 var han medverkande i Kurt Olssons "Kabaré Nattståndet", och 1996-1998 var han engagerad som magiker vid Wallmans Salonger i Malmö. Förutom sina egna föreställningar, så gör Tom även olika framträdanden för företag, vid både konferenser och banketter. På nyårsaftonen 2004 sändes "The World's 5 Greatest Close-up Magicians" i japansk TV och 4.2 miljoner japaner chockades av Tom Stones talanger.

Tom Stone har skrivit och illustrerat ett tjugotal små böcker om avancerad magi,. Och trollkarlar i samtliga världsdelar använder sig av Toms idéer. Redan 1996, vid publiceringen av "The Warpsmith Returns", hans andra bok på engelska, sade t.ex. Richard Hatch, ägare av Magic Books i Texas: "Though not yet thirty, Tom Stone is quickly becoming recognized as one of Sweden's most original close-up performers. This book should go far to help solidify his growing reputation for practical innovations in the field." På senare tid har Tom gjort en serie elektroniska böcker, som även de har väckt uppmärksamhet bland hans kollegor. Tom har hållit seminarier inför kollegor i bl.a. Tokyo, Lissabon, Seattle, Bryssel och Amsterdam.

I september2003 åkte han till Hollywood för att uppträda på Magic Castle igen. Idag har han gjort 72 föreställningar där. Dessutom, om allt går som planerat, så kommer Tom att släppa en stor bok, med titeln “Cerebral Vortex”, via Stephen Minch förlag Hermetic Press.

Jag har frågat en del välkända trollkarlar vad de anser om Tom Stone, och här kommer deras svar:

Peter Rosengren: Det som är mest intressant med Tom är att han både är en supermaterialist, en ingenjörstyp som helst vill bygga allt själv, så att det blir rätt OCH en känslig konstnär, en kreativ outsider, en kille som tänker och känner och bryr sig om det och dem han tänker på och känner för.
Den bild man lätt får av Tom - uppfinnaren, the Warpsmith (som han själv f.ö. medvetet skapar), är mindre intressant än personen bakom bilden. Bilden, imagen, är beräknad, för att påverka och imponera. Tom är en av de mest bildmedvetna människor jag vet, och det är en av hans styrkor. Men om du tycker att det är jobbigt, att Tom är "för mycket", eller skrytsam i sitt bildsmidande, så tror jag att du skall försöka se det som en skapelse av en konstnär, för att bedömas som ett konstverk, en Imago. Tom är min huvudinspiration. Samtidigt, för så är livet, är Toms begåvning för bild också hans svaghet. Han ser en bild av det perfekta, som han försöker uppnå, och det går inte. Men vi andra skall vara glada för att han försöker. Toms längtan skapar nytt, oväntat, vackert trolleri. Lägg märke till att jag inte skriver "bra" eller "bäst" vad gäller trolleri. Jag tror inte på de orden längre, men jag kan uppskatta vad som ligger bakom dem - längtan, behovet och förmågan att uttrycka sig genom trolleri - trollerikonst.

John Houdi: Tom Stone har varit en av mina närmaste vänner i så många år tillbaka att vi båda glömt hur många år det är. Att jag glömt hur många år är inte så konstigt, men att Tom har glömt det är konstigt. Tom Stone är nämligen ett levande uppslagsverk. Jag är helt övertygad att karln monterat in tvåtusen 80GB hårddiskar i huvudet och sedan lagrat och memorerat varenda magibok som finns. Inte bara magiböcker förresten; karln verkar vara allvetare inom allt från normala ting som att laga god mat till obskyra kultrörelser och filosofier som nästan glömts bort i historien. Att vara vän till en sådan multitalang är ett rent nöje. Jag har använt Tom Stone till olika uppsättningar och problemlösningar till mina shower. Vare sig det gällt ett mindre grepp eller en förbättring av en illusion så bjuder han på blixtsnabba lösningar ur sin datoriserade hjärna. Lösningar och lösningar; kommer man med ett problem till Tom Stone kan man räkna med att han försvinner från moder jord i ett par dygn, för att sedan dyka upp med inte bara en färdig lösning, utan en massa alternativa
lösningar. För säkerhets skull med egna illustrationer, färdigt talmanus, teknisk specifikation, en prototyp på tricket samt en kreditlista på alla som över huvud taget haft något att göra med just detta trick. Att han sedan är en besserwisser som ofta säger "- Jaha, det där tricket var med i
juninumret av Genii 1968 på sidan 42 med en variation av en idé som beskrevs första gången i Reginald Scots bok Discoveries of Witchcraft på sidan 17 och som John Booth gjorde en version av på Tannens kongress 1979" irriterar faktiskt aldrig. Snarare kan man känna sig avundsjuk.
För vem skulle inte vilja ha hela nationalbiblioteket i huvudet?

Max Maven: It has been a great pleasure observing Tom Stone evolve over the past decade. At first encounter, he was a frenetic vessel overflowing with ideas. He still is - but he has also learned how to focus as a performer, making artistic choices that enable those ideas to connect with his audiences. In other words, he is a good thinker who has developed into a good magician. I am sure this process will continue, and I am eager to see where he goes next!

David Regal: The first thing I thought when I saw Tom Stone work was: "I'm watching a crazy man". The second thing I thought was: "That crazy man just fooled the hell out of me."

Stephen Minch: Tom Stone's reputation in the United States is to date modest, but growing rapidly among magicians here who recognize his whirlwind creativity backed by a sound knowledge of what really works for audiences. He promises to be among today's emerging world masters.
 
Michael Weber: I find Tom to be a consistant source for off beat thinking and a very twisted sense of humor. I first had a chance to spend time with him in Stockholm while I was working for Channel 4 with Hans Crispin. Even back then, Tom searched for new solutions to classic problems, and often succeded in finding not one, but many interesting approaches. I always welcome the
chance to spend time with him, and I am always interested in his latest discoveries and creations.

Daryl: I will always remember the impact that Tom Stone made on me at our first meeting. Tom performed some incredibly strong magic that was both expertly executed and thoroughly thought out. I remember being completely fooled by his impromptu "Chink a Chink" effect which used nothing more than four different coins and his two hands! It was a beautiful miracle to behold.
I have respected and admired Tom Stone long before it was considered cool!

Vad kan man tillägga efter detta???

Denna artikel har tidigare varit införd i den skandinaviska facktidskriften Pegasus nr 106/år 2003