TOPPER MARTYN

30/10 1923 - 24/ 5 2004

Topper Martyn var en välkänd artist, som så många gånger fått oss att skratta och känna oss underhållna. Man kanske kunde tro att en artist - och speciellt en som dessutom är jonglör - med så många år på scenen som Topper haft skulle tagit det lite lugnt. Men icke Topper! Han var under sin aktiva tid mer aktiv än många av oss.



1998 spelade Topper trollkarlens roll i barnmusicalen "Alfons och trollkarlen", som bygger på Gunilla Bergströms bok "Hokus Pokus Alfons Åberg". Efter att spelats i Folkparkerna och på Folkan i Stockholm flyttades succén till Lorensbergsteatern i Göteborg. Topper älskade den rollen!

Men Topper Martyn har hunnit med mycket före detta! För att ta det helt från början, så föddes han i England, och hans föräldrar var kända varietéartister. Hans pappa började sin karriär som trollkonstnär i Australien, och som en kuriositet kan nämnas, att det var Toppers pappa som lärde The Great Carmo att trolla - i gengäld lärde Carmo honom att jonglera! Under Toppers uppväxtår arbetade familjen ofta tillsammans med trollkarlar, och han har fått lära sig trick av personligheter som Horace Goldin, Cingalee, Edgar Benyon, Fred Culpitt och många fler. Vilka minnen härifrån Topper kan berätta - och dessa hade vi hoppats, att han en gång skulle ha publicerat.

Första gånger Topper stod på en scen var på Alhambra i Paris - två år gammal! 1938 gav han sitt första soloframträdande med trolleri (tankeläsning), och under de följande åren arbetade han med ett blandat program; banjospelning, jonglering, komik och trolleri. Men egentligen var det meningen att han skulle bli en seriös manipulator. Snart fann han dock att publiken tyckte bättre om att skratta än att beundra fingerfärdighet. Och hade han själv fått välja, så skulle han gärna lämnat scenen för att istället studera. Som tur var - för världens publik - blev det inte så. 18 år gammal var Victor C Martyn, som han då kallade sig, ett välkänt namn inom showbusiness, och hans namn återfanns i cirkus-, pantomim-, varieté- och revyprogram. 1945 hade Topper ett årslångt engagemang i en Londonrevy, och härunder tränade han skridskoåkning. Han började arbeta som ett uppskattat inslag i pauserna vid ishockeymatcher, och härifrån var inte steget långt till isrevyer. Med sådana turnerade han i tiotalet år, mestadels med Holiday on Ice, i Europa, USA, Afrika, Central- och Sydamerika.



Topper Martyn var bosatt i Uppsala i Sverige sedan 1960, och vi får tacka hans fru, som är svenska, för att vi fick hit honom. De träffades i Gustaf Wallys Isshow. Vid sidan av showbusiness var Toppers stora intresse gamla prylar, och hans antikhandel i Gamla stan i Stockholm, som var mer lagd på kuriosa än dyrbarheter, var, tills han sålde denna 1997, något man inte fick missa vid ett Stockholmsbesök. Givetvis var Topper medlem av Svensk Magisk Cirkel, och han brukade berätta, när han som ny medlem och utan att känna så många svenska trollkarlar, kom till en av deras kongresser. Han kände inte igen mer än en enda av deltagarna, så han stegade fram och hälsade på honom. "Du ska nog inte vara här, trollkarlarna är i lokalen mitt över", sa Olof Palme, som var den Topper känt igen…

1969 tilldelades Topper Martyn Grand Prix vid den internationella magikerfestivalen i Karlovy Vary - och sen har det blivit åtskilliga utmärkelser och priser. 1970 blev han världsmästare i komisk magi i Amsterdam. 1973 nominerades han av The Academy of Magical Arts till både Lecturer of the Year och Visiting Magician of the Year - och vann den sistnämnda titeln. 1990 fick han dess Performing Fellowship Award. 1996 hedrades han med det engelska Carlton Comedy Prize. Han har fått den franska utmärkelsen Mandrake d´or och en guldmedalj av Asahi Television, Japan, för bästa komiska akt - ja, så här skulle jag kunna hålla på en bra stund till och räkna upp utmärkelser.

I TV-programmet "Fantastiskt" 1986 gjorde Topper Martyn 69 trick på 4 minuter och kom därmed in i Guinness´ rekordbok. Och det rekordet står sig fortfarande - om någon trodde något annat! I 30 olika länder har Topper uppträtt, och där han inte har trollat, jonglerat och roat, så har han hållit seminarier. Jag äger bl.a. ett av hans seminariehäften och som beskriver 23 olika trick - allt på japanska…

Vad var då hemligheten med Topper Martyns framgångar? Jo, han hade skaffat sig ett gediget kunnande och skapat en alldeles egen stil. Han byggde upp sitt program med effekter, timing, överraskningar och klimax utomordentligt skickligt. Han var helt enkelt en stor artist!


Topper Martyn vid sitt sista offentliga framträdande
Magisk Weekend 10 oktober 2003.
Foto Mikael Vanheden



Christer Nilsson/Sveriges Magi-Arkiv
Artikeln har delvis varit publicerad i den skandinaviska trolleritidningen Pegasus nr 52 (december 1998).