Debatindlæg af Steen Pegani
I Kina er de inden for de seneste år begyndt at fremstille kopivarer – også inden for vores verden. Jeg taler ikke om due-kasseroller, silketørklæder og kæmpemønter. Problemet er, at et par kinesiske firmaer laver kopier af nye og originale effekter såsom:
Michael Ammars TKO, Adrian Solers Head Off Illusion, Bill Abbotts Smart Ass, Dirk Losanders Floating Table, Rich Blocks Jumbo Side Kick, David Stones Tool, Eric Ross’ Crush, Juan Mayorals Meteor, Sean Bogunias Ultimate Sketch Pad 4.0, Allan Rorissons Smoke, John Kennedys Mojoe – og sådan kunne jeg desværre fortsætte”¦ Gode opfindelser som Ultracinese, Tarantula, Frozen in Time, Devils Nail, Super Walking Knot, Splash Bottle bliver tyvstjålet.
De kopierer produktnavnet, de kopierer DVD’en, de kopierer lay-outet på æsken og ikke nok med det ”“ de lancerer det ved hjælp af ophavsmandens originale video! De sælger det altså som var der tale om den ægte vare, og det kan umiddelbart være svært at se forskellen.
Jeg tror alle kan blive enige om, at det ikke alene er ulovligt. Det er også moralsk anstødeligt, ualmindelig dårlig stil og ødelæggende for den magiske verden, der helst fortsat skal udvikle sig, takket være at gode kreative mennesker bruger kræfter på at udvikle, gennemprøve og lancere deres opfindelser og hjerteblod.
Det helt store problem er dog, at i løbet af det seneste år, er flere forhandlere på vore breddegrader begyndt at sælge disse varer videre til – muligvis uvidende ”“ danske tryllekunstnere.
Et praktisk ”“ og grotesk – eksempel: I Kina kan man købe en billig piratkopi af f.eks. Ultracinese for 9 USD. Selv om man så lægger det på sin webshop til knap halv pris af originalen (der ligger på USD 249,- + dansk moms), er der stadig en astronomisk god avance at hente. Dermed er det let som leverandør at kunne kalde sig for den billigste og tilbyde prisgaranti på de varer man sælger”¦
En ting er, at de i Kina kan producere tingene billigere. Men når man bare kopierer, behøver man heller ikke at indregne de hundrede vis af udviklingstimer, fejlslagne demoudgaver, tankegods, produktion af DVD og videoklip, annonceudgifter, etc. som f.eks. Leonardo Milanesi, ophavsmanden til Ultracinese, har måtte gøre.
En god fyr som John Cornelius har i frustration helt opgivet at dele sine opfindelser med omverdenen, fordi de i stor stil er blevet kopieret. Og han er ikke den eneste.
Personligt har jeg valgt at bakke op omkring originalerne. Både fordi kvaliteten altid er den bedste, men i lige så høj grad af moralske årsager – og fordi jeg så gerne ser, at vores elskede interesse fortsætter med at udvikle sig.
Det är tråkigt att se att detta fenomen kommit till vår branch också.
Tyvärr är det svårt att motverka men som betald artist skulle jag ha svårt att med rent samvet ta betalt för min föreställning om den byggde på matrial som “stulits” från upphovsmannen.
Hittils har jag inte fått in några direkta kopior till TROLLERISAKER.SE men flera rip-offs och dessa förstör jag direkt.
Precis som i andra brancher kommer det kortsiktigt att påverka även vår branch, dock tror jag att orginal och kvalitet kommer att vinna i längden.
Vi har också förstått och insett att detta är och kommer bli ett allt mer vanligare problem. Vi har fått hem ett flertal kopier till shoppen och valt att inte lägga upp dessa på vår hem-sida eller sälja dessa vidare. Kan inget annat än att hålla med Steen i hans inlägg.
Jag är helt enig med Steen i denna fråga. Gycklaren Magic Marketing AB garanterar att de varor vi säljer som original verkligen är det och inte piratkopior. Köper du t ex en Tarantula av oss så är det det äkta vara från Yigal Mesika och inte en kinesisk kopia som dessutom kanske inte fungerar. Vi handlar inte heller med de kinesiska leverantörer som piratkopierar dvder, förpackningar och gimmicks. Skulle vi av misstag få in piratkopior t ex genom våra amerikanska leverantörer så lovar vi att förstöra partiet och kräva att vår leverantör upphör att sälja produkten.
Jag tycker att våra kunder har rätt att kräva att vi som leverantör lever upp till upphovsrätten, men också att vi inte säljer falska produkter till våra kunder.
Bra inlägg av Steen och bra svar ovan. Givetvis är det viktigt med att hålla upphovsrättsliga värden högt, både som dealer och som intresserad eller utövande konstnär. Ett annat land där trollerikonstnärer koperar friskt, kanske inte utåt, mot marknaden, men inåt inom de egna leden är tyvärr Israel. Detta gäller såväl DVD som rekvisita i övrigt.