Eric Jones från USA har just varit i Sverige och hållit seminarium och workshop. Han är mycket skicklig med framför allt mynt och därtill en riktig gentleman. När vi talades vid på kongressen Magic Live i Las Vegas i augusti ställde jag bl.a. följande frågor:
Fråga: Eric, du jobbar mycket med mynt. När blev du först fascinerad av mynttrolleri ”“ och hur utvecklades det intresset?
Svar: Det allra första trick jag såg live utfördes av en gammal kinesisk trollkarl som tuggade på en cigarr där han satt bakom en dammig sliten disk i en trolleriaffär i Richmond Virginia, USA. Han hade en liten marmeladburk med en penny och en dime. Burken hade locket påskruvat. Han höll burken i sin hand på ett sådant sätt att jag inte kunde se mynten, och så skakade han på burken. Han frågade mig vilka mynt som fanns i burken. Jag svarade ”en penny och en dime, dvs elva cent”. Han svarade att jag inte var särskilt uppmärksam och visade mig två pennies (två cent). Han täckte burken och skakade på den igen. Han frågade på nytt hur mycket pengar som finns i burken. Jag svarade ”œtvå cent”. Han avslöjade att jag hade fel igen och visade upp två skinande dimes, dvs 20 cent. När han tog mynten i sin hand förvandlades de tillbaka till en penny och en dime. Han räckte över dem till mig så att jag fick känna på mynten och undersöka dem.
Jag blev så förtrollad att jag tänkte på dessa magiska ögonblick i flera veckor framöver. Efter drygt två månader hade jag kommit på ett sätt att utföra tricket. Jag gick då tillbaka till trolleriaffären för att visa ägaren vad jag hade kommit fram till. Han skrattade gott och visade mig den klassiska ”dime and penny gaff”. Jag blev helt tillintetgjord, men detta ögonblick väckte också en nyfikenhet hos mig som är lika stark idag 15 år senare.
F: Har du några särskilda råd till en nybörjare i mynttrolleri?
S: Ja, jag skulle vilja ge några råd som jag önskar att jag hade fått när jag började med mynttrolleri. Alla som börjar trolla har en tendens att köpa och lära sig så många trick som det bara är möjligt. Det leder till att man samlar på sig dussintals med trick som man aldrig kommer att använda. Mitt råd är : TITTA på så mycket trolleri som möjligt så att du kan komma underfund med vilken typ av trolleri och vilken stil du tycker bäst om. Investera sedan bara tid och pengar i trick som passar den stilen.
På så sätt undviker du att slösa en massa pengar, och du kan fokusera på ett område medan du utvecklar din egen stil och din egen förmåga.
F: Vilken är det konstigaste/mest speciella ställe du har uppträtt på?
S: Den underligaste situation jag någonsin har uppträtt i var en begravning för en trollkarl. Vi var tre trollkarlar som var inhyrda för att underhålla under minnesstunden. En specialgjord close up-matta täckte nederdelen av kistan. Överdelen var öppen och liket, som bar solglasögon, hade pallats upp så att även han i denna stund ”fick njuta av bra trolleri”.
F: Om du bara fick lov att uppträda med tre trick under det närmaste året ”“ vilka skulle du välja? Berätta varför.
S: Min naturliga instinkt säger mig förstås att jag skulle välja rutiner som jag redan har uppträtt med under många år. Det är trick som är underhållande och förbryllande och som jag vet fungerar till 100 %. Men om jag verkligen bara skulle få arbeta med tre trick under ett år, så skulle jag välja trick som jag aldrig har provat inför publik men alltid har velat testa. Jag är säker på att efter ett år kommer dessa rutiner att vara lika slipade som min nuvarande repertoar. Jag väljer följande rutiner:
Benson Burner av Tom Stone – Â denna rutin är epic, och jag tror att den passar min stil. Mitt mål skulle vara att anpassa rutinen ytterligare till min personlighet.
Easy Money av Patrick Page ”“ det finns flera versioner av denna effekt, men ingen av dem känns så rätt för mig att jag har velat köra den inför publik. Men jag skulle gärna arbeta på denna rutin och försöka få den att fungera bättre även för en större publik.
Cylinder and Coins av John Ramsey ”“ jag har redan jobbat på den här rutinen i åratal, men om jag tvingades koncentrera mig på den under ett års tid skulle jag äntligen kunna slutföra och testa idéer som jag har haft under en längre tid.
F:  Vad har du för uppfattning om ”œthe magic scene” i Sverige för närvarande? (Denna fråga ställde jag på Magic Bar i Stockholm)
Min kunskap om svensk magi har begränsat sig till de trollkarlar jag har mött på kongresser och blivit vän med under årens lopp, såsom Tom Stone, Johan Ståhl och Charlie Caper. Under detta besök i Sverige har jag kunnat konstatera att nivån är lika hög som hemma i USA. De trollkarlar jag har mött här har välkomnat mig med öppna armar och gjort mitt besök till en helt OTROLIG upplevelse!
Vill du veta mer om Eric ”“ gå till hans hemsida www.ericjonesmagic.comÂ
Christina Nyman