Ursäkta mig – men när jag får beröm för mitt skötebarn bloggen Sveriges Magi-Arkiv så blir jag så glad! Som när Tom Stone – i ett blogginlägg på Facebook – skriver:
“Idag tjänar man mer på att helt strunta i SEO och tänka 100% på läskvaliten för de människor som utgör ens målgrupp, ha regelbundna uppdateringar, ha en sida som laddar snabbt och inte levererar för stora filer till mobiler.
Som förebild, se på hur Christer Nilsson jobbar med magiarkivet. Så vitt jag vet, så ägnar han inte en sekund åt att tänka på sökmotoroptimering, utan tänker enbart på det faktiska innehållet – och som resultat har han en sida som totalt utklassar samtliga magirelaterade sajter i skandinavien. Den enda SEO som gjorts (vad jag vet) är att jag själv pillade på ett par småsaker för 4 år sen.
Enligt Google Analytics har magiarkivet mellan 100-250 besökare per dag, konsekvent. Under de 4 senaste åren har han endast vid 3 tillfällen haft färre än 100 besökare per dag (Julafton 2013: 89 besök, Julafton 2014: 97 besök, 19 Februari 2017: 94 besök). Det är mellan 3000-7000 besök i månaden. Det är siffror som ingen annan når upp till.
Var trafiken kommer från? Över hälften (52%) hittar dit via Googlesökningar. Över en fjärdedel (28%) är trollkarlar och andra “fans” som har bokmärkt magiarkivet. 13% hittar dit via sociala nätverk (Facebook, Twitter) och 6% hittar dit genom att följa länkar från andra sajter.”
Jeg er så enig. Magiarkivet er det første jeg slår opp på hver morgen!