CIRKUS OSCARS
Nyköpingscirkusen som existerade i tio år
(c) Christer Nilsson/Sveriges Magi-Arkiv
På slottsvallarna vid Nyköpingshus hade arrangerats midsommarfestligheter sedan 1942. Och man höll på till slutet av 1950-talet. Arrangörer var Medborgarhuskommittén och Södermanlands hembygdsförbund. Ivar Schnells historiska midsommarspel var den stora attraktionen. I ett protokoll från den 17 maj 1946 fört vid Midsommarfestens Vänners sammanträde kan man läsa: “Sten Oscarsson väckte ett förslag om att en cirkus av mindre format skulle anordnas under festen. Intresse för saken fanns hos flera personer, vilka hade olika “uppträdanden”. Arbetsutskottet fick i uppdrag att tillsammans med förslagsställaren närmare utreda frågan.”
Tanken på en lokal cirkus hade länge grott hos cirkusentusiasten Sten Oscarsson. Första idén föddes när Sten en dag kom in på åkare Rundqvists gård, där sonen Bengt höll på att öva sitt våghalsiga nummer. Ridskoleägare Åke Johansson satt och såg på. Jodå, här i Nyköping fanns en del redan färdiga artister – luftartisten m.m. Bengt Walley, konstcyklisten Barbro, trollkarlen Mr Miller, Åke Johansson med sina hästar. Dessa – kompletterade med barn och ungdomar, som skulle “leka” cirkus – skulle säkert kunna bli något, resonerade man. Och midsommaren 1946 var det premiär för den nya attraktionen – Cirkus Oscars.
Bänkar lånades eller spikades ihop av bockar och plank och målades. “Tältet” utgjordes av presenningar spända runt cirkusen – det fanns alltså inget tak, vilket gjorde att man var beroende av vädret. Den första cirkusplatsen var utanför slottsvallen på västra sidan om Svandammen, vid Hamnvägen. Och publiktillströmningen blev så stor, att platserna inte förslog utan man fick avvisa massor av skådelystna.
Premiärprogrammet 1946, som blev lite improviserat, såg ut så här:
1-3. Musik av Cirkuskapellet. 7 man. Kapellmästare: Ernst Rundgren.
4. Direktör Oscars presenterar programmet.
5. Dubbelritt. Giggi och Jan på Bento (som bugande tackade för applåderna) och Blixty (en gammal cirkushäst och alltså van vid en manege).
6. Babs ”“ monocyklist.
7. Hajdi ”“ balansakt med cykel (enl. uppgift en artist som kommit fram vid en amatörtävling i Malmö).
8. Clownen Walter (Han skulle bära en hink med vatten uppför en trappstege. Inte mindre än 8 fulla hinkar vatten fick Walter över sig innan det hela var klart”¦).
9. Dressyrnummer. Pudlarna Beppy och King på osadlad häst (Bengt Walley).
10. Zebran Zelinda (framfördes av Direktör Oscars).
11. Jan leker cowboy (9-årige Jan Rundqvist).
12. Final med slutmarsch.
Direktör Oscars
Cirkusen tog in 6.082:84 i biljettintäkter. När utgifterna var dragna, så återstod en vinst på 2.068:39. Detta kan man jämföra med festspelets vinst som var 1.322:44
——————————————————————————————-
1947.
Den 19/3 1947 fanns annonser i SN, Folket och SLT: “Cirkus Oscars söker amatörartister till midsommarfesten på Nyköpings Hus. Personlig hänvändelse till Direktör Oscars, tel. 1263.” (Sådana annonser infördes även den 15/1 1948 och den 15/1 1949.)
Efter ett halvt års grundliga förberedelser var 1947 års cirkusprogram klart och man kunde annonsera: “Nyköpings egen cirkus, 50 personers personal, 35 artister, stor cowboytrupp, cirkusstall från Åke Johanssons ridskola, hästar, ponnies, hundar m.fl. djur. 1 1/2 timmes program utan paus. Ståplats 1:-, parkett 2:-, loge 3:- ”
Man kunde ta emot 1.300 personer per föreställning, och på de fyra föreställningarna under två dagar (gala-, fest-, parad- och avskedsföreställning, klockan 14.30 och 17.00) kom 3.500 betalande. Cirkusplatsen hade nu flyttats till sidan om stora entrén, precis mitt i publikstråket. Här låg cirkusen även 1949. Föreställningen skulle detta år gå i gammal hederlig 1800-talsstil. Två tält hade lånats från F11 – ett till stall och ett till dräktloge. I stalltältet sov ungdomar nattvakt – ett ansvarsfullt arbete.
Årets program:
1-3. Musik av Cirkuskapellet. 7 man. Kapellmästare Ernst Rundgren (med musiker ur F11:s musikkår).
4. Direktör Oscars presenterar programmet.
5. Mexikansk dubbelritt, Margareta och Åke. (Åke Johansson med maka Margareta red en invecklad dubbelritt).
6. Jan, King & Co., Non Plus Ultra (Bengt Rundqvist med sonen Jan och pudeln King framträdde med akrobatkonster).
7. 5 Arécos, tablågymnastik (fyra Oxelösundsynglingar, som tillsammans med Barbro Strandberg framförde ett gymnastiknummer.).
8. Hästpotpurri. (Åke Johansson framförde dressyr med sina vackra hästar samt med en ponny tillsammans med dottern Ginger.).
9. 2 Millers, manegeillusionister (Mr Miller med sonen Per trollade bl.a. fram dukar ur hatt. Det var första gången Mr Miller uppträdde i en manege.).
10. Lillcirkusen. Barn och djur. Direktör: Jan (Jan Rundqvist visade upp ett dressyrnummer med bl.a. gris, get, hundar.).
11. Clownen Walter.
12. Harald och Bengt, balansakt i roterande stege. (Det var Bengt Rundqvist som fått tillbaka sin tidigare partner Harald Carlsson, som varit borta från sådana konststycken i sju år.).
13. I Vilda Västern. Stor cowboyakt. Cowboys och cowgirls till häst.
14. Repspinnare (bl.a. Bengt Englund) och Lassokastare. Tore på ponnyn Algot. Voltige med Jan på Blixti. Giggi på Gnista.
15. Sjungande final. Hela personalen.
16. Slutmarsch av cirkuskapellet.
Årets biljettintäkter gav 6.063:64 med en vinst på 2.182:39.
Kontrakt skrevs detta år med Bengt Rundqvist för att han skulle medverka som artist och arrangör vid ett antal cirkusföreställningar för kr 800 (i vilket ingick gage för Jan Rundqvist och Harald Carlsson.) Åke Johansson skulle ställa sin ridskolas hästar till cirkusens förfogande för 500:- (Han fick dessutom ta upp avgift att stoppa i egen ficka för ridning och visning av djur.)
Erik Ahlberg, lärare vid Johanssons ridskola, var stallmästare, när hästar fanns i cirkusstallet.
I Nävekvarns Folkets Park uppträdde den 23/8 1947 “Oscarstruppen”. Den bestod av Sten Oscarsson (konferencier och sångare), Mr Miller (trolleri), 5 Arécos (tablågymnaster), Benge och Thore (repspinnare).
——————————————————————————————-
1948.
Cirkus Oscars gästar för 3:e gången midsommarfesten och ger båda dagarna 2 festföreställningar med helt nytt sensationellt program. En och en halv timmes program utan paus! 50 personers personal, 35 artister. Vilda djur. Stort stall från Åke Johanssons Ridskola.
Program:
1-3. Musik av Cirkuskapellet, 9 man. Kapellmästare: Ernst Rundgren.
4. Direktör Oscars presenterar programmet.
5. Hubertusritt – Margareta Johansson och Bror Andersson (från Åke Johansons ridskola).
6. 4 Urbanos (Bengt Englund – 18-årig ledare av truppen, Anders Palmgren, Gösta Boberg, Lasse Gustavsson – yngste man var 13 år).
7. Mr Rickards, manegeillusionist (Mr Rickards trollade med ägg och mjölk, tvättade dukar, visade parasollillusionen och trollade fram och bort riktiga kaniner.).
8. Åke och Ginger med hästarna (Åke Johansson med 8-åriga dottern Ginger).
9. Clownen Walter.
10. En svensk tiger!!! (Detta var schäfern Serrano, som målats randig. Ägare var Erik Eriksson och sonen Lennart).
11. Ryttarpar från anno dazumal (Åke Johansson med fru).
12. Direktör Oscars med vilda djur (fyra olika).
13. Miller-Walter – trolleriparodi (Walter tampades även med sin “kusin” i en boxningsmatch).
14. Bröderna Lind – spring- och parterrakrobatik..
15. Oscars-kosackerna.
16. Sjungande final – Hela personalen.
Föreställningar: Midsommaraftonen kl 17.00 och 20.00. Midsommardagen kl 14.30 och 20.00. Biljettpriser: Loge 2:50 kr., parkett 2 kr., ståplats 1 kr. Cirkusstallet visas mot en avgift av 25 öre. Ponnyridning mot en avgift av 35 öre.
Detta års program sågs av 4.700 åskådare. (Festspelet sågs av 2.164 personer.)
Man hade låtit Folke Bondeson bygga en gradin 15x10x6 meter för 1.200:- till detta års föreställning. Denna plus en pist togs sen upp i inventarieförteckningen.
Den 9/6 1948 ansökte man till Magistraten om att få ge fler föreställningar “då cirkusen är av sådan omfattning och dras med så stora kostnader att det ansetts önskvärt att allmänheten beredes tillfälle besöka flera cirkusföreställningar.”
——————————————————————————————-
1949.
Midsommaraftonen gavs föreställningar kl 17.00 och 20.00 och midsommardagen kl 15.00 och 20.00. En och en halv timmes program med 50 personers personal och 35 artister. Stort stall med halvblod, ponnies och getter från Åke Johanssons Ridskola.
Program:
1-3. Musik av Cirkusorkestern, 9 man. Kapellmästare: Ernst Rundgren.
4. Direktör Oscars presenterar programmet.
5. 4 Jockeyer, Åke, Margareta, Ginger, Berndt (familjen Johansson och Berndt).
6. Roland – Reinhold, Parterr- och handspringningsakt (Bröderna Linds första akt).
7. Miller med de förtrollade ringarna (kinesiska ringspelet, Per assisterade).
8. Djurpotpurri, Åke och Ginger (Johansson) med hästar, ponnies och getter (Geten Cognac – känd från sin sejour på Oscarsteatern – klättrade tillsammans med en tax över ett hus på stegar. Cognac tillhörde ridskolan och hade dresserats av stallmästare Bondesson, f.d. artist vid Cirkus Orlando. Lillemor – världens minsta häst, 60 cm hög.).
9. Marino, balansakt (och “utbrytarkung”).
10. Clownen Walter & Co.
11. Barnparad med Per trollare och Rolf akrobat (båda 10 år)
12. Bröderna Lind, Spring- o. Handekvilibrister
13. Jaktfantasi, Diana på jakt, Hubertuskadrilj
14. Sjungande final, hela personalen
Mr Miller – Tre på häst
Roland Lind bröt en armbågsled under andra föreställningen, när han gjorde enarmsstans utför en trappa. Den andre brodern kompenserade under midsommardagen genom att göra ett nummer, som bl.a. innehöll balans på stolar på glas.
——————————————————————————————-
1950.
Man hade detta år flyttat cirkusplatsen till parkområdet mitt emot silon.
Hästar och “artister” kom från godsägare Sörensson, godsägare Norberg, direktör Sven Larsson.
Program:
1-3. Musik av cirkusorkestern, 9 man. Kapellmästare: Ernst Lundgren.
4. Direktör Oscars presenterar programmet.
5. Cowboy och indian på vilda ponnyhästar.
6. Sigbrit & Bengt ”“ akrobatik.
7. Arthello – balansakt på rulle och piedestal.
8. Liten Karin i engelsk ritt (Karin Larsson, åtta år).
9. 2 Peders – luftakt med roterande stege (Agne Englund och Åke Pettersson).
10. Astrid på Sparoni, häst- och hunddressyr (Astrid Rundgren med pudel och pincher)
11. Babs och Rolf – hängande perch (Barbro Strandberg och Rolf Johansson).
12. Clownen Walter (spelade full och föll i vattentunna).
13. Voltige (Elvy Rothin och Bror Andersson).
14. 2 Bengazzi – lindans (Sigbrit och Bengt på slak lina, gick i träskor och i ring, gick ner i spagat, spann rep, balanserade på stol, hoppade över stol).
15. Kalle & Lennart i flygande volter. (Kalle Lundkvist och Lennart Eriksson, vilka tillhört Furuviksbarnen/Furuvikscirkusen, och som gjorde sin värnplikt på F11.).
16. Oscars Springaretrupp.
17. Stor final – hela personalen.
Efter årets program skrev Södermanlands Nyheter: “”¦ stod i full paritetet med professionell cirkus”. De 4.856 åskådarna under de fyra föreställningarna ansåg nog detsamma. Årets biljettintäkter blev 9.044:54, vinsten 2.164:53
Upp- och nedmontering av cirkusens “byggnader” gjordes av Lennart Englund – detta år för 500:-
Man umgicks med planer på att låta cirkusen framträda utanför Nyköpings hank och stör, men tältfrågan var ju det stora kruxet.
——————————————————————————————-
1951.
Cirkus Oscars gästar på sin världsturné för 6:e gången midsommarfesten med sitt internationella program av ungdomliga artister. En och en halv timmes program utan paus!
Program:
1-3. Cirkusorkestern The Flying Boys konserterar under ledning av Mr. Rundgren.
4. Direktör Oscars försöker göra sig förstådd på svenska och presenterar programmet.
5. 3 cowboys i voltige, amerikanskt fartnummer från Texas.
6. 9 holländska akrobattöser leker ormmänniskor i sågspånen (Flickorna var i 7-8-årsåldern och hade tränats av Sigbrit Blomgren).
7. 2 Vagabonds, komiska franska artister (Bengt Rundqvist med hundar).
8. Christer el Ricco, spansk illusionist med partner (Christer Nilsson och Gertrud Alexandersson med Itusågade damen).
9. Carina, 9-årig ryttarinna från Wien, rider den lägre skolan.
10. Piraterna, Lisbeth och Rolf i cubansk akrobatik med papegojan Cocco.
11. Peder i trapetz, danskt luftnummer (Åke Pettersson).
12. 3 jockeyer, 2 Per-Sten, svensk originalritt direkt från Arnö.
13. Miller j:r, 11-årig illusionist (utförde färgändrande påsen, duktrolleri, förvandlade sågspån till godis, trollade fram och bort en kanin, producerade blommor).
14. Clownen Walter, internationell engelsk clown från Picadilly Circus.
15. De vita araberna, 8 tvättäkta infödingar från Marocko i akrobatik (ungdomar tränade av Bengt Englund).]
16. Charivari – 25 akrobater.
Clownen Walter – Christer el Ricco med partner
Föreställningar: Midsommarafton kl. 17.00 och 20.00. Midsommardagen kl. 15.00 och 20.00. Måndagen den 25 juni extra föreställning kl. 20.15
Biljettpriser: Loge 3 kr, parkett 2 kr, ståplats 1 kr
Biljetter i cirkusens biljettkontor och i festplatsens biljetthuvudkontor.
Djurstallarna med stor exotisk fågeluppsättning visas mot entré av 25 öre, stängt en halv timme före varje föreställning.
Obs.! En extra föreställning måndagen den 25 juni kl. 20.15.
Rätt till ändring av programmet förbehålles.
Direktionen.
Årets biljettintäkter blev 10.545:50, vinsten 2.728:48
Den 8/3 1951 hade man visat upp ett urval av Cirkus Oscars´ artistnummer vid “en glad afton hos F11-folket”.
——————————————————————————————-
1952.
Cirkus Oscars leker sydamerikanskt. Cirkus Oscars gästar för 7:e gången midsommarfesten med nytt, stort program direkt från Sydamerika och ger 6 föreställningar under 3 dagar. En och en halv timmes program utan paus.
60 personers personal. 50 artister. 10 mans musikkår.
Instruktör: Bengt Rundqvist
Danser: Majbritt Gauffin
Dekorationer: Valter Ekvall
Musik: Sven Widén
Regi och dräktskisser: Oscar
Program:
1-3. Konsertmusik av Rumbaorkestern 10 man. Kapellmästare Sven Widén.
4. Direktör Oscars presenterar programmet.
5. 3 Gauchos till häst, syskonen Anita, Helene och Peter.
6. 3 Lollos, Evy, Lars och Stig i akrobatik (bl.a. Lars-Olof Åbrink).
7. 2 Bengazzi, Sigbrit och Bengt på lina.
8. 3 flickor i steppakrobatik, Lisbeth, Ingela och Karin.
9. 2 Millers serverar förtrollade drycker (Magiska baren).
10. Steppfantasi, Majbritt (Gauffin), Babs (Strandberg) och Åke – (byggde på musicalen “An American in Paris”, i höga hattar och bruna frackar).
11. 2 flickor i perch, Birgitta och Inger.
12. 4 Urbanos, Sigbrit, Bengt, Rolf (Johansson) och Ingemar(Andersson) i akrobatik
13. En mexikanska till häst.
14. Walter – nicopensisk clown (trasslade in sig i en hög stege, assisterad av Pedro)
15. Sydamerikansk fantasi, 8 flickor i samba, Lisbeth, Inger, Alja, Ingela, Agneta, Evy, Karin och Inger. 3 flickor i akrobatik, Birgitta, Ulla och Birgitta. Rumbaakrobatik, Majbritt, Babs och Åke.
16. Charivari, akrobatik i blixttempo.
17. Sydamerikansk Final-Parad.
Lille Pedro (Klaus Lange) “var allestädes närvarande, outtröttlig och rolig” – ansågs som ett stort fynd.
Föreställningar: söndag, midsommarafton och midsommardagen kl. 17.00 och 20.00.
Biljettpriser: Loge kr 4, parkett kr 2:50, samt ev. ståplats kr 1:50
Ett par av föreställningarna stördes av regn, men biljettintäkterna blev i alla fall 9.232:-
Barnen hade till detta års föreställningar fått lära sig plastik av balettmästarinnan Tobiass.
Den 29 november 1952 hölls en Oscars-fest i Gästabudssalen för cirkusensemblen. Bl.a. gav Bröderna Lind en akrobatisk uppvisning och Christer el Ricco med assistent trollade.
——————————————————————————————-
1953.
Enligt direktör Oscars skulle dans och akrobatik i år komma att ledas av fr. Majbritt Gauffin, danslärarinna, och gymnastiken av Åke Wahlström.
En klass i Läroverket hade haft en teckningstävling med cirkusmotiv, och resultaten användes som Cirkus Oscars-affischer i affärerna.
Cirkus Oscars leker ungerskt. För 8:e gången gästar Cirkus Oscars Midsommarfesten. Programmet är helt nytt och artisterna kommer från Ungern.
Instruktörer: Bengt Englund och Lars-Olof Åbrink
Danser: Majbritt Gauffin
Musik: Sven Widén
Regi och dräkter: Oscar
Program:
1-3. Oscars stora zigenareorkester – 10 man – Primas: Swen Widénos.
4. Direktör Oscars – presenterar programmet.
5. Ungerska halvblodet Hulda – direkt från pusztan.
6. 6 Maritzor ”“ ungersk dans.
7. 5 Lollos ”“ trapé- och perchakt (Lollo 17 år samt 4 st 12-åriga flickor, 3 trapetser och 2 perchlinor).
8. 5 Rolfs ”“ ziegenareakrobater (ledare Rolf Johansson – 6:e året på Oscars).
9. 2 Pedros ”“ världsberömda ungerska clowner (Heinz och Klaus Lange).
10. 11 akrobatflickor – från Budapest.
11. 3 Urbanos ”“ hand- och balansekvilibrister (Sigbrit, Bengt och Ingemar).
12. En ungersk husar ”“ till häst.
13. Ett lass ziegenareungar ”“ dansar.
14. Bröderna Lind – komisk akrobatik.
15. Ungersk charivari ”“ 35 akrobater.
16. Sjungande finalparad.
Föreställningar: Midsommarafton och Midsommardagen kl. 17.00 och 20.00
Biljettpriser: Loge kr 4:-, parkett kr 2:50 samt ståplats kr 1:50. Små barn som sitter i knä, fritt inträde.
3.831 cirkusbiljetter såldes = 9.232:35. Utgifterna var 8.328:20 och vinsten alltså 904:15 (Detta ska jämföras med att festspelet gick med en förlust av 10:71.)
Björn Broen skötte upp- och nedmontering av cirkusen till en kostnad av 4:-/tim.
Den 29 november 1953 hölls en Oscars-fest i form av en maskerad i Gästabudssalen för cirkusensemblen. Bl.a var det cabaré och Christer el Ricco med assistent trollade. Birgitta Åkerfeldt fick pris för bästa maskering till holländska. Man hurrade för Bröderna Lind som fått engagemang på en riktig cirkus.
——————————————————————————————-
1954.
Premiärprogrammen gavs detta år på Malmahedsutställningen “Malmahed visar” i Malmköping den 27 maj kl. 13.30 och 16.30, den 29 maj kl. 17.00 samt den 30 maj kl. 15.00 och 17.00. Biljettpriser för samtliga sittplatser kr. 2:50. Små barn, som sitter i knä, fritt inträde.
Cirkus Oscars Piraterna, Sjörövarskutan Hispanola från sjöstaden Nicopia ankrar på Malmahed och den ungdomliga besättningen leker Cirkuspirater.
I Malmköping medverkade Malmköpings ridskola utöver programmet.
Inkomster 4.665:50, utgifter 4.801:11 vilket gav en förlust på 135:31
(Av de i Malmköping utbetalade gagerna kan nämnas 3 Urbanos 550:-, Bengt Walley 150:-, Christer el Ricco 175:-, Lollo 100:-, manegemästare Kedbrant 50:-)
Program:
1-3. Piratorkestern konserterar. Anförare: Håkan Härje.
4. Piratkaptenen Oscars (Don Oscarius) förklarar: Klart skepp till drabbning.
5. 5 Rolfs – skojfriska akrobater (Fredrik Lindeborg, Pelle Anderssson, Rolf Johansson, Jan Nordmark, Lars-Olov Åbrink).
6. 2 Bengazzi ”“ lindansare.
7. Per Knopknytare (Per Millberg trollade med rep).
8. 10 Piratflickor – leker på skeppsdäcket (Ing-Marie Nordin, Eva Boije, Birgitta Åkerberg, Inger Johansson, Kerstin Thörn, Els-Marie “Pelle” Wirstrand, Gunilla Kedbrant, Rose-Marie Karlsson, Inger Krantz, Flory Rothin).
9. Zebran Zelinda – framföres i frihet av skeppspojken Olle.
10. Gycklarnas parad – karneval ombord.
11. Christer el Ricco – spansk trollkarl (med assistent Gertrud).
12. Kadrilj – 4 sjömän till häst.
13. Striden om skattkammarkistan – Flory (Rothin) med sina piratflickor (Gunilla Kedbrant, Els-Marie “Pelle” Wirstrand, Kerstin Thörn).
14. 6 Lollos – pirater i trampolin.
15. Walleys Hot Dogs – lekande hundar (Bengt Walley med 5 hundar).
16. 3 Urbanos – hand- och balansekvilibrister (Sigbrit, Bengt och Ingemar).
17. Myteri ombord.
18. Sjungande Pirat-Parad.
Christer el Ricco med assistent
Under midsommaren gavs fem föreställningar vid Nyköpingshus. Torsdagen den 24 juni Offentlig Generalrepetion kl. 20.00. Midsommaraftonen kl. 17.00 och 20.00. Midsommardagen kl. 17.00 och 20.00. Biljettpriser: loge kr 4, parkett kr 2, ståplats kr 1:50.
(En särskild föreställning gavs den 23 juni för F11 som tack för god hjälp under åren från flottiljen.)
Den 24 juni blåste cirkusentrén sönder av den hårda vinden under dagen. Man fick reva presenningarna.
Man hade i år för första gången tryckt upp en affisch för cirkusen. Prins Wilhelm besökte en föreställning och imponerades, vilket utnyttjades i reklamen genom att en lapp med texten “Fantastiskt, sa Prins Wilhelm” klistrades snett över affischen. .
I år gick cirkusen med 1.113:92 i förlust. Inkomsterna var 16.731:05 och utgifterna 17.844:97 :-Det kan ju bero på att man till denna säsong hade införskaffat en snygg röd-, vit- och blårandig väv istället för de grå presenningarna. Den studsmatta som användes, kom från Bergkvistarna och hade delvis nytillverkats av Lars-Olov Åbrinks pappa.
Cirkus Oscars gav detta år även fyra föreställningar vid Trosautställningen, Trosa, den 3 och 4 juli.
Detta kom att bli Cirkus Oscars sista säsong på Nyköpingshus´ midsommarfester. Varför? Kanske för att förtjänsterna inte längre var något att räkna med, kanske för att cirkusen var en konkurrent till festspelen och för att cirkus inte var “kultur” enligt några – eller berodde det på att Sten Oscarssons hjärtåkomma från barndomen åter gjort sig påmind?
——————————————————————————————-
1955.
Den 16 maj 1955 stod följande annons i Dagens Nyheter: ” 900 sittplatser till salu. 2 gradiner, drygt 700 resp. 200 sittplatser, monterbara, för cirkus, friluftsteater eller liknande. Svar till Midsommarfesten på Nyköpingshus, Box 11, Nyköping, tel 1693 hr Ekinge”.
Den 5 maj 1955 skrev Folket: “Enligt vad Folket erfarit kommer det inte att bli någon föreställning av den världsberömda Cirkus Oscars vid midsommarfesten i Nyköping i år. Orsaken därtill är än så länge höljd i dunkel, men direktören själv berättar för Folket att årets gästspel – som för övrigt skulle blivit det tionde i ordningen och alltså jubileumsgästspel – tyvärr har inställts. Vi beklagar på det livligaste för vi har liksom på känn, att en midsommarfest vid Nyköpingshus utan Cirkus Oscars´ “kolossalt kolossala” program kommer att bli nog så magert.”
(Vid årets midsommarfest blev det “Svante & Biggs barntrupp som skulle ta upp konkurrensen med förflutna årens cirkusnummer”.)
Den 25 juni gav Cirkus Oscars en föreställning på Edanö, Trosa inför 1.700 personer och en den 14 augusti i Nävekvarns Folkets Park inför 500 personer.
Programmet vid dessa föreställningar:
1. 6 Stairs, akrobatflickor.
2. 2 Bengazzi, lindans.
3. 2 Lollos, trapetzakt.
4. 3 Urbanos.
5. Christer el Ricco med assistent, ballongskulptering.
6. Clownen Walter med miniatyrkollega.
Den 3 (klockan 20.30) och 4 (klockan 14.00) september gav Cirkus Oscars avskedsföreställningar i Nyköpings Folkets Park inför 2.200 åskådare.
Program:
1. Direktör Oscar framförde en giraff
2. Kurt – lindans på slak lina (en lovande förmåga från Nävekvarn, som endast var med denna gång)
3. Christer el Ricco med assistent – trolleri (visade bl.a. Vandrande flaskorna och trollade fram Gunilla Kedbrant ur en kartong) samt ballongskulptering
4. Urbanos – akrobater
5. Clownen Walter med miniatyrkollega
6. Akrobatflickor
7. 2 Lollos
Och därmed var Cirkus Oscars´ saga all!
Den 31 december samma år gavs en Oscars-varieté på IOGT-lokalen, V. Trädgårdsgatan, vid IOGT:s nyårsvaka.
Programmet:
Christer el Ricco med assistent, trolleri och ballongskulptering
Birgitta Wenell-Edsling och Knutte Larsson, duetter
Rolf Gahnertz, kupletter
Kalle i Kappen, bygdemål
Dagny och Roland (Widén), duetter
Erik Johansson, dragspel
Sten Oscarsson, visor och konferencier
Ruth Skoog, musik
Nyårsdikt
*****************************************************************************
Cirkus Oscars´ artister
DIREKTÖR OSCARS – Sten Oscarsson
(16 augusti 1910 – 27 oktober 1956) Folkskollärare, antikvitetshandlare (affären låg i hörnet V. Trädgårdsgatan – Repslagaregatan), reseledare, musiker (luta och gitarr), sångare, skådespelare (medverkade flera år i midsommarfestens festspel och ledde Johannesaftnarna), aktiv inom SGU- och IOGT-rörelsen med teaterpjäser och lokalrevyer – samt ägare av taxen Sofi. Gjorde sin debut i “cirkussammanhang” med lokalrevyn/revyshowen “Cirkus i stan” på Nyköpings Teater den 4 mars 1944. Häri förekom många cirkusnummer som konstcyklisten Barbro, trollkarlen Mr Miller, Jan, King and Comp. – ett akrobatiskt nummer. Sten var initiativtagare till Cirkus Oscars. Idérik, men hade ofta idéer som ej gick att genomföra”¦
Sten firade sin namnsdag den 1 december, och då hölls “Oscarsfest” på Mariebergs Pensionat med närvaro av “cirkusartisterna”. Senare flyttades festen till Gästabudssalen.
TWO WALLEYS – Bengt Rundqvist (2/2 1916 – 3/2 1960), Astrid Rundqvist (f. Kròsell 6/9 1916 – 1967) och Harald Carlsson (ibland även Nils Hugosson )
Som åttaåring fick Bengt kontakt med Bröderna Bergkvists Akrobattrupp – Axel, Reinhold, Hartvig och Konrad Bergkvist som sysslade med akrobatik och liknade. Det visade sig att Bengt hade talang för artisteri, och så småningom började Bengt ägna sig åt akrobatiska framträdanden på heltid. Men det var 1934 som Bengt tillsammans med Harald lade grunden till artistkarriären. Det började i ett garage, där frisksportarklubben Argos tränade. Av detta blev det 2 Argos i perchstång. 1936 ställde paret upp med en luftbalansakt på 8 meters höjd i Artistolympiaden i Stockholm. Numret belönades med guldmedalj. Man bytte namn till The Heraldos, anbud från impressarier började strömma in, men läget blev dystert – kriget kunde bryta ut när som helst. Dessutom störtade Harald och var tvungen att avbryta artistkarriären. Bengt började 1943 uppträda med sin fru Astrid. Hon hade börjat träna akrobatik när hon var 19 år och hade träffat Bengt. Stegbalansakten uppträdde man och hustru nu med under artistnamnet Två Walleys till 1946.
Bengt hade konstruerat och framställt av trä (!) en 18 meter hög mast, i vars topp befann sig en roterande stege. Häri utförde Bengt och Astrid ett spännande luftnummer, där Astrid höll stegens balans i ena änden och i den andra utförde Bengt olika, nervpirrande konststycken. Akten engagerades på bl.a. Gröna Lund, Liseberg, Aalborgs Tivoli, Köpenhamns Tivoli, Oslo Tivoli, folkparker Sverige runt m.fl.
Så såg Bengt det berömda luftnumret Kimses och inspirerades att konstruera ett liknande. En Nyköpingsbo vid namn Herbert Malmberg, som var känd som tusenkonstnär, ordnade till en 29 meter hög stålmast. Här uppe fanns en rund träribbsbrygga på vilken en motorcykel körde runt samtidigt som den förde runt en trapets. Denna konstruktion var klar i mitten på 1940-talet. Men stegbalansakten fanns fortfarande kvar liksom ett dressyrnummer med filmhundarna King och Beppy. (Det senare numret, tillsammans med sonen Jan, var engagerat till Odéon-varietén 1944.) Harald, som kommit tillbaka 1946, körde motorcykeln, en kvinnlig artist Margit Bruhn – eftersom Astrid ville vara hemma i Nyköping och sköta om familjens caférörelse – stod på en liten platå i mitten och gjorde sina konststycken, och Bengt hängde i trapetsen. Numret, som varade i sju minuter, engagerades flitigt över hela Sverige, till Lisebergs 25-årsjubileum 1948, Köpenhamns Tivoli, och sen drog man ut i Europa – Cirque d´Hiver m.m.
En ny konstruktion av luftnumret med motorcykeln gjordes i slutet på 1940-talet, och i en masttopp fanns nu plats för den tredje personen, som gjorde olika konststycken. Motorcykeln kunde även lyftas och göra kullerbyttor. När Walleys uppträdde på Gröna Lund 1948 brast ett av mastens stag, varvid hela masten fick slagsida. Genom en instinktiv manöver lyckades Harald Karlsson få över ekipaget på motsatt sida – och det hela slutade lyckligt. Harald Karlsson slutade uppträda 1949 och istället inträdde Nils Hugosson, också han från Nyköping. Margit Bruhn slutade också, och under två-tre säsonger medverkade Mugette Bievre i numret. Hon ersattes så av Jerrie Johansson. Mycket värre än vid olyckstillbudet 1948 gick det den 27 augusti 1954 på Dyrehavsbakken, då en fotstropp brast, när Jerrie Johansson hängde i trapetsen. Hon störtade till marken och omkom. Numret gjordes då – förutom av Jerrie – av Marion Elofsson och Henning Schmò cker, vilka Rundqvist engagerat till numret efter att han störtat i Tel Aviv 1952. Bengt fick efter sin olycka sitta i rullstol en tid och han tänkte lägga av artistlivet. Men kvällen efter Jerries dödsstörtning och ytterligare några kvällar ersattes Jerry av Bengt, eftersom truppen måste upp i masten så fort som möjligt igen efter en olycka, om numret ska kunna fortsätta. Efter en tid slutade de engagerade artisterna hos Bengt Rundqvist och konstruerade själva ett liknande luftnummer. Bengt omkom bara 44 år gammal, då en bilist körde på honom på rikssexan utanför Arboga. Därefter såldes masten till skrot, och det fina numret Walleys var avslutat.
På Cirkus Oscars utnyttjades Bengt Rundqvists artistiska kunskaper till diverse mångsyssleri som akrobatik, clownerier, hunddressyr m.m.
JAN (f 1936) son till Bengt, medverkade åren 1946 och 1947 i manegen.
BARBRO (eller BABS) – Barbro Strandberg (gift Wallin)
Lärdes upp av Bengt Rundqvist till en duktig konstcyklist. Debuterade som 14-åring i “Cirkus i stan” på Nyköpings Teater 1944. Medverkade som 16-åring i Malmstenstruppens turné i folkparkerna år 1945 (Ur programmet: Nr 2 “Barbro Strandberg på monocycle”).
ÅKE JOHANSSON – “Russ-Åke” (avled i maj 1995, 74 år gammal), lantbrukare, ponnyeldsjäl (ägde gården Valstaäng på 1950-talet) och cirkusentusiast.
Han och hans ridskola vid Lilla Kungsladugården svarade i många år för hästdressyrnumren.
VALTER EKWALL (7 mars 1900 – 10 juni 1960)
Målare, yrkeslärare, revyförfattare, revyartist, clown. Han började artistbanan hos Bröderna Bergkvist. Akrobatkonsterna hade han senare glädje av hos Cirkus Oscars, där han i många år var med som rolighetsmakare. På 1930-talet började Valter spela revy hos Nyköpings Amatörerna. Efter 1943 var han också textleverantör, och han skrev även texter åt andra städers lokalrevyer och schlagers, t.ex. åt Sigge Fò rst. Men Valters förmåga att skriva nyttjades i många sammanhang under årens lopp. På 1940- och 1950-talen åkte han runt i Sörmland med små cabarétrupper och roade.
Mr MILLER – Åke Millberg (5/3 1908 – 12/11 1996)
Skomakare och semiprofessionell trollkarl med manipulationer som specialitet. Han hade engagemang på China-Varietén juli 1946 och månadsengagemang på Nöjesfältet 1947 – förutom de otaliga framträdanden som uppskattad trollkarl, som han gjorde i Nyköpingstrakten. Upphörde med det offentliga trollandet i slutet av 1960-talet men var intresserad av trolleri hela livet.
PER – Per Millberg (1939-1970) son till Åke Millberg.
BRÖDERNA LIND – spring- och handekvilibrister, ROLAND & REINHOLD – parterr- och handspringningsakt. Roland (f. 1915) och Reinhold (f. 1917) Lind.
Redan när bröderna gick i skolan i Stigtomta tränade de akrobatik. År 1934 gjorde Reinhold och Roland sitt första framträdande som artister och var fram till krigsutbrottet 1939 en eftertraktad attraktion vid olika sommarfester etc. Vid den s.k. Artistolympiaden i Stockholm 1936 belönades de med silvermedalj. De reste även med Cirkus Altenburg en säsong. 1939 blev bröderna Lind, som alla andra, inkallade till upprepade militärtjänstgöringar, vilket gjorde att de inte längre kunde träna, och akrobatiken kom i andra hand under många år. Deras civila verksamhet var grovarbetare. Men efter att ha sett Cirkus Oscars´ program 1947 återkom lusten, och de började träna regelbundet, och 1948 stod de i Cirkus Oscars´ manege. Samma år ställde de upp i Folkparkernas amatörtävling – segrade i sin klass i Nyköping, segrade i distriksfinalen i Eskilstuna och segrade i akrobatklassen i riksfinalen i Gävle. 1953 var Bröderna Lind med i Folkparkernas forum på China-Varietén i Stockholm, där folkparkscheferna ansåg dem vara det bästa numret. Och nu följde flera fina engagemang: Cirkus Schumann mars, april 1954 och därefter Malmstenstruppen resten av sommaren. 1956 skickade Folkparkerna dem på en sex veckors turné i Sovjet. Mellan detta uppträdde de flitigt i bl.a. folkparkerna runt hela Sverige.
I deras komiska akt uppträdde de gravallvarliga, med mustascher, iförda mörka kostymer och plommonstop. Bl.a. stod den ena brodern på huvudet på den andra, plommonstop mot plommonstop. Som avslutning gick en av dem sakta ut, släpande den andre efter sig i ett rep.
Bröderna Lind slutade sin artistbana 1957.
2 BENGAZZI – Sigbrit Blomgren (f. 1931, gift Englund) och Bengt Englund (1930-2012)
Artistnumret “föddes” på Cirkus Oscars. Bengt, som red vid Johanssons ridskola, hade där spänt upp en lina mellan ett par träd, och på denna lina tränade han – ibland mer än han red. 1947 var Bengt med i cirkusprogrammet som repspinnare, något som han lärt sig i scouterna. 1948 hade man arbetat fram ett akrobatnummer – 4 Urbanos – vari Bengt och tre andra pojkar medverkade. Numret varade dock bara detta år. Sigbrits premiär kom 1949 i en Hubertuskadrilj, riden av sex flickor. Sigbrits roll var att leda en hund i manegen. Sigbrit och Bengt, som funnit varandra flera år tidigare, beslöt nu att arbeta fram ett akrobatnummer samt att dansa tillsammans på lina. De började träna tillsammans på en träningsplats i Oppeby – 4-5 kvällar i veckan, även på vintern, vilket var lite kylslaget eftersom det var utomhus. Men båda akterna blev klara efter två års jobb, och de hade premiär 1950.
De kom sedan att medverka varje år i Cirkus Oscars men gav sig sällan ut på några andra större scener – trots att deras kunnande hade räckt till det. Akterna var helt i professionell klass. De tränade på Nyköpings Teater ett par kvällar i veckan. För att ha närmare till träning på somrarna, när de bodde utåt Strandstuguviken, byggde de där en enorm lokal av s.k. ANA-lådor, där man kunde står tre man högt.
3 URBANOS – Sigbrit Blomgren och Bengt Englund samt Ingemar Andersson
Ett akrobatnummer av hög klass. Här stod Bengt bl.a. på rulle med Ingemar i handstans.
Efter Cirkus Oscars nedläggning fortsatte Bengt Englund, Ingemar Andersson och Tore Johansson att träna. Sigbrit hade däremot slutat med “artistlivet”. De var vänner med Trio Höganäs (Bende och Egon Larsson tillsammans med Gert Karlsson) och tränade tillsammans under någon vecka, då Trio Höganäs uppträdde på Liseberg 1957. 1958 började Bengt, Ingemar och Tore – mest för skojs skull – att träna in en kopia av Höganäs´ akt. Och snart uppstod ett nytt 3 Urbanos-nummer på slak, spänd och roterande lina, där linan hölls i tänderna. Detta nummer visades emellertid aldrig offentligt. Tore slutade med akrobatiken något år senare, och efter ytterligare något år övergick även Bengt och Ingemar till andra intressen.
AKROBATSKOLAN hette den verksamhet som Sigbrit och Bengt drev på Nyköpings Teater under de år Cirkus Oscars fanns. Varje år anmälde sig 20-30 ungdomar, som ville bli “cirkusartister”, och dessa utbildades i de discipliner de var lämpade för. Teatern ställdes gratis till förfogande för denna ungdomsverksamhet och en blygsam terminsavgift uttogs för täckande av vissa kostnader. Sigbrit och Bengt offrade otaliga timmar på denna verksamhet, som pågick två kvällar i veckan och som uppskattades av ungdomarna.
TWO LOLLOS – Perschnummer. Gunilla Kedbrant (f 1942) och Lars-Olof Åbrink (f 1936) Lars-Olof kom i kontakt med Cirkus Oscars 1951 genom att cirkusdirektören såg hur Lars-Olof med lätthet klättrade upp i toppen på en av cirkusens flaggstänger, där flagglinan dragits ur. Han erbjöds på stående fot en arbetsplats och möjlighet att till hösten vara med i träningen för kommande program. Redan första året fick Lars-Olof som reserv träna in dansstegen till “Steppfantasi”, men han behövde aldrig rycka in. Han tog även stort ansvar i transporterna av gradin, manege och övrigt virke, vilket magasinerades i skyddsrummet i Klockberget och i ett förråd på inre borggården. 1952 medverkade Lars i akrobatnumret 3 Lollos och var sedan med i cirkusen till och med sista säsongen. Gunilla kom med 1954. 1955 uppstod artistkonstellationen 2 Lollos. Paret ställde upp vid Artistforumet i Halmstad år 1956, där akten fick fin kritik. De blev bl.a. engagerade till folkparksturnén “Vi som fick chansen” 1957, där de uppträdde på 56 platser. De deltog även i TV:s “Cirkusvarieté”.
Numret blev sedan trapetsakten TWO PEDROS – Gunilla Kedbrant och Agne Englund.
Mr RICKARDS – Åke Karlsson (8/5 1912- 13/10 1949) Disponent vid Lantmännens Slakteriförening i Nyköping, som på fritiden uppträdde som semiprofessionell trollkarl.
MARINO, Martin Magnusson, Föreningsgatan 21, Oxelösund. F.d. Nyköpingsbo som enligt uppgift uppträtt på Cirkus Mijares Schreiber, tyska varietéer, Barnens Dag i Stockholm.
CHRISTER el RICCO med partner – Christer Nilsson (f 1931) och Gertrud Alexandersson (f. 1932, gift Nilsson)
Christer, som hade trollat semiprofessionellt sedan 1949 vid sidan av sin verksamhet som frisör, ville gärna vara med i cirkusen, och för att direktören skulle ge ett kontrakt, så tänkte han att det var bäst att erbjuda något sensationellt, så det fick bli illusionen Itusågade damen. Direktör Oscars nappade – och då var det bara att gå hem och fundera ut hur det skulle lösas”¦ Dåvarande flickvännen Gertrud ställde upp, och när det var dags för premiär 1951, så fungerade det! 1954 var Christer el Ricco med partner med igen. Iförd sjörövarkostymering förvandlade de fåglar i bur till en katt m.m. 1955 utfördes i cirkusprogrammet ballongskulptering (av uppblåsta ballonger formades olika figurer, som delades ut till publiken). Christer fortsatte att trolla semiprofessionellt med Gertrud som assistent till 1975, då de tog ett sabbatsår – som blev 20. Istället ägnade Christer sig åt sina samlingar (Sveriges Magi-Arkiv), redaktörskap för Svensk Magisk Cirkels facktidskrift och att skriva boken “Trollare och andra underhållare”. Efter pensioneringen 1995 återupptog Christer det offentliga trollandet.
FAMILJEN LANGE, pappa Heinz (7/4 1916 – 2/6 1957) och sonen Klaus (f. 1940)
Familjen kom från ön Rugen i Tyskland till flyktinglägret i Landskrona den 6/4 1950. Där blev de bekanta med ett artistpar – familjen Neumann som började träna Klaus i trapets. Familjen Lange kom under 1951 till Nyköping. Här bodde de ett tag tillsammans med familjen Neumann, vilken också flyttat till Nyköping. Neumann blev bekant med Bengt Rundqvist och beslöt att kopiera hans nummer med motorcykel och trapets i mast. Klaus skulle arbeta i toppen och Neumann i trapetsen, och pappan skulle köra motorcykeln. Då passade det ju bra att Klaus var med och tränade med Cirkus Oscars-ungdomarna på teatern – och så kom han med i Oscarssons gäng. 1952 var Klaus “Lille Pedro”, som ensam spexade, och 1953 var han och pappan clowner. Pappa Lange och Neumann hade separerat, så det blev ingen artistkarriär. Och väl var det, för Neumanns motorcykelnummer störtade i London – och toppartisten (som skulle varit Klaus) omkom!
HARRIS KEDBRANT (17/7 1917- 22/4 1998) Manegemästare.
Kom till Cirkus Oscars från Åke Johanssons ridskola, där han var ridlärare. Till yrket var Harris frisör. Han var med Cirkus Oscars under hela dess verksamhetstid. Två döttrar medverkade flera år i Cirkus Oscars, och dessa tränade han på Nyköpings teater.
LENNART ERIKSSON (23/2 1929-10/7 1987) turnerade med Furuviks Ungdomscirkus 1949-1954. Bildade sedan dansnumret Les Sewels tillsammans med Maud Sevelin och turnerade i Europa 1958-1969.
NILS HOLST – ingick i cirkusorkestern men eftersom han var tandtekniker, så tillverkade han också tandbett m.m.till akrobaterna
ARTHELLO – Artur Pettersson, Fjällvägen 10, Flysta
Denna dokumentation om Cirkus Oscars slutfördes den 10 december 1999. Tillägg och rättelser tas tacksamt emot.
Christer Nilsson, Skogsvägen 18 A, 611 56 Nyköping, tel. 0155-21 53 67 e-post sv.magi-arkiv@telia.com
TILLÄGG!
Det här mailet kom den 12 april 2006:
“Jag satt och surfade och hamnade på den fina dokumentationen Du gjort om Circus Oscar. Det var mycket intressant och Du må tror att det öppnade minnen. Jag är den Stallpojken Olle som Du nämnt i progammet från 1954. Det må var mig förlåtet att jag inte har så klara minnen av allt som hände i min cirkuskarriär, jag var blott knapp nio år då. Jag minns NU SOM FÖRST, att jag var lite skraj för den Zebra som jag skulle handha. Detta då man aldrig visste vad Zebran hittade på och jag kände min liten och bortkommen. Mest minns jag hur rädd jag var för den skarpa smällen som inledde alla föreställningarna, jag tyckte det var ruskigt när det small, och genast efter smällen skulle jag in i manegen med Oskarsson. Vidare har jag ett tydligt minne av mitt första gage i artistbranschen, 8 kr som jag fick efter föreställningarna på Malma Hed. Mamma var lite arg för att jag handlat chokladgrodor i glansigt, färgglatt papper för hela slanten. Vidare har jag klara minnen av alla träningskvällar på teatern. Det var mycket uppskattat att läsa allt det Du lagt in på nätet, många TACK. Om Du inte vet vem jag är så känner Du nog mina bröder, Björn o Fredrik Lindeborg. Än en gång tack för att Du återuppväckte min barndom.
Olle Lindeborg/Sävö”
Den 11 april 2006 visades en film från Cirkus Oscars´ föreställning 1949 på Bildgruppens möte. Någan dag därefter ringde Lars-Jonny Hedlin i Nyköping, som varit på mötet och bad att få en utskrift av denna dokumentation. Lars-Jonny hade nämligen också minnen från Cirkus Oscars, då han spelade i cirkusorkestern i ett par år. Han var musiker i F11:s orkester.
Filmen som nämns ovan finns på en DVD som utgivits och säljs av Bildgruppen i Nyköping.