Carlo Tornedo

Amado Narvaez (som illustrerade The Collected Works of Alex Elmsley) berättar för mig, att det var Carlo Tornedo som inspirerade honom att ta upp trolleri som hobby och deltidsyrke. För några år sedan fann han min bok Sveriges trollkarlar i en internetbokhandel. Han översatte med hjälp av lexikon artikeln om Tornedo däri.

Amado har sett Tornedos akt i amerikansk TV, då de sände program om trolleriakter i Europa. Men nu har han även hittat på Youtube en gammal, dålig video, där Tornedo gör sina kort-manipulationer. Amado undrar om något vet om det finns flera klipp med Tornedo någonstans? Någon???

Ur Sveriges trollkarlar:

Tornedo, Carlo (Karl-Ewert Forsberg), 1926, Stockholm, Malmö, artist, P, SMC 1949. Den unge ingenjörsstuderanden Karl-Evert Forsberg, född den 19 juni 1926 i Göteborg och uppvuxen och boende pÃ¥ Kungsgatan i Stockholm, gick ofta förbi en affär pÃ¥ Sveavägen som hette Swings Hobby och där man sÃ¥lde trolleriapparater. En dag 1946 lockades han att köpa biljardbollstricket, och när han läst instruktionen och förstod att halvskalet inte var nÃ¥got fabrikationsfel, sÃ¥ började han träna. Energisk som han var och med mÃ¥lsättningen att bli en bra trollkarl inhandlade han även en kortlek. Han hade nämligen pÃ¥ China-Varietén just sett den svenske manipulatorn Mr Miller plocka kort ur luften. Det var bara det att Karl-Evert inte hade en aning hur man gjorde. Men vid nästa besök hos Swings Hobby fick han lära sig de grundläggande greppen till kortfÃ¥ngsten av Göran “George” Moberg. God hjälp vid träning hade Karl-Evert av sin pappa Edgar, som alltid varit trolleriintresserad. Tre Ã¥r senare stod Karl-Evert – nu som Carlo Tornedo – som en av huvudattraktionerna pÃ¥ London Palladiums scen! Längre kunde en varietéartist inte komma pÃ¥ den tiden. Hur kunde Carlo fÃ¥ en sÃ¥dan rutin pÃ¥ sÃ¥ kort tid? LÃ¥t oss ta en sak i sänder… Söndagen den 14 programmet, ställde Carlo Tornedo upp med ”manipulationer, paradisplym, blomsterfÃ¥ngst och ett klassiskt trick”. Publiken röstade och Tornedo kom pÃ¥ andra plats och fick en medalj. Pappa Edgar hade hört att Folkparkerna behövde en trollkarl till sin turné ”Ungdomsparaden” 1949, sÃ¥ han presenterade sig som Tornedos manager och fick honom engagerad. Här lärde Karl-Evert in sin egen stil under de mÃ¥naderna turnén pÃ¥gick – under sommaren i folkparkerna och pÃ¥ vintern i landets mÃ¥nga Folkets Hus. Tornedo hade stor fallenhet för trolleri, men han var även flitig och övade mycket. Han var en snygg karl, kunde föra sig, klädde sig elegant – och pÃ¥ scenen förde han sig som en dansör. Privat är Tornedo som en tornado – han är full av gags, infall och expressiva känsloutbrott. Hans jargong är hisnande, pratar som ett vattenfall – och är absolut inte blygsam! När det gällde att göra sitt namn känt, har Tornedo själv berättat, att han lät trycka upp brevpapper med pÃ¥hittade trollkarlars namn och där ”trollkarlen” betonade att hans program liknade den kände och skicklige Carlo Tornedos. Dessa brev – 10 olika till 150-talet varietédirektörer – skickades ut. Mottagarna började ju snart undra vem denne Carlo Tornedo var. Och när Tornedo sedan själv erbjöd sina tjänster var man nyfiken, och han fick engagemang pÃ¥ löpande band. 1949 hade Karl-Evert blivit medlem i Svensk Magisk Cirkel, och dess ombudsman Nils Simonsson rekommenderade honom att ställa upp i de trolleritävlingar, som de nordiska trolleriföreningarna anordnade. Detta resulterade i att han började fÃ¥ bra placeringar vid olika kongresser. T.ex. i Stockholm 3:e pris 1950, 1:a pris 1951 och Grand Prix 1953. I Köpenhamn 1:a pris i manipulation 1949, Grand Prix 1950 – och 1951 bÃ¥de Grand Prix och första pris i manipulation och i presentation. Ännu högre smällde förstÃ¥s 1:a pris i manipulation vid världskongresserna i Barcelona 1950 och i Paris 1951 samt Hors Concours i Geneve 1952. Ryktet om den svenske manipulatorn spred sig över Europa. I oktober 1952 stod Tornedo pÃ¥ London Palladiums scen. Och detta var den scen som dÃ¥ lyste klarast för alla varietéartister. Tornedo uppträdde ocksÃ¥ pÃ¥ Savoy i London, Moulin Rouge i Paris, Casino Estoril och de andra stora scenerna i Europa och i det som dÃ¥ kallades Orienten. Och givetvis pÃ¥ de mer närliggande varietéscenerna som China-Varietén, Berns, National Scala, Chat Noir, Cabarethallen, Valencia, Fiskartorpet – för att bara nämna nÃ¥gra. Och TV-program förstÃ¥s… Vid ett av sina fem engagemang vid China-Varietén framträdde Tornedo med en akt som hattkreatör. Av en hattstomme och ett kaffefat trollade han fram den ena kreationen efter den andra – 30 hattar pÃ¥ fem minuter! Detta nummer piffade han upp med trevligt smÃ¥prat, gester och mimik. Meta de Sota, född i Caracas, mötte Tornedo 1954, och de gifte sig samma Ã¥r. ”Mötet med Meta de Sota är det bästa som hänt mig”, säger Carlo. Sedan 1954 har de levt ihop – 24 timmar om dygnet. Meta blev Tornedos partner pÃ¥ scenen och har förpackats i en säck och stuvats in i en hattask av palisanderträ, hängt i 90 graders vinkel frÃ¥n en kvast m.m. i tusentals föreställningar. För när Meta kom in i akten, sÃ¥ skyndade sig Tornedo att tänka ut lämpliga illusioner att komplettera manipulationerna med. Det blev Substitution Trunk i form av en hattask, Kvastillusionen, Dockhuset, Andekabinettet. Det sistnämnda lärde sig Tornedo i början av sin karriär av trollkarlen Gurdi, när de arbetade ihop pÃ¥ Varieté Pigalle pÃ¥ Gröna Lund i Stockholm. En detalj – när Tornedo och Meta gjorde Kvastillusionen, sÃ¥ borrade man tvÃ¥ hÃ¥l i scengolvet för kvastarna. När teater- eller nattklubbsdirektören skrek “Ni kunde Ã¥tminstone ha frÃ¥gat först” brukade Tornedo säga “Hade jag fÃ¥tt göra hÃ¥len om jag frÃ¥gat först?” “Naturligtvis inte!” “Där ser ni själv…” PÃ¥ Radio City Music Hall i New York – världens största teater – där Los Tornedos arbetade i tre mÃ¥nader sÃ¥g Siegfried & Roy akten sex gÃ¥nger. Än i dag är Tornedo Siegfried´s idol och den trollkarl som gjort störst intryck pÃ¥ honom. Och Siegfried erkänner gärna, att han har tagit efter Tornedos och Metas sätt, när de band om The Substitution Trunk. Tornedo hade nämligen tränat, sÃ¥ att han kunde kasta repet, sÃ¥ att det blev en ögla runt hattboxen, snabbt och effektivt. Däremot hade Siegfried & Roy nog svÃ¥rt att ta efter Metas effektfulla dans ovanpÃ¥ boxens lock. En dans som bÃ¥de var vacker och som bevisade att boxen var solid. 1962 slutade Tornedo med det offentliga trollandet och övergick till att bli artistchef pÃ¥ Kronprinsen i Malmö, Lorensberg i Göteborg, Palads i Köpenhamn, vid Travemünde Casino, Casinot i Nice, Casinot i Ostende, pÃ¥ Palladium i Benidorm. Och som impressarier och agenter arbetade de fram till 1978, dÃ¥ diskoteken tog över och showbusiness nästan försvann. Carlo beslöt att Ã¥teruppta sin akt och 1981 stod han, Meta och en kvinnlig assistent pÃ¥ scenen pÃ¥ bl.a. Marina Palace i Ã…bo, Fiskartorpet i Helsingfors och 1982 pÃ¥ China-Varietén i Stockholm. StrÃ¥lande succé! Joe Labero kom för mÃ¥nga Ã¥r sedan och ville göra audition hos Tornedo. ”Han var inte bra men hade nÃ¥got speciellt” tyckte Tornedo. ”Men bra blev han med Ã¥ren, speciellt efter att han varit i Australien.” Numera är Tornedo Laberos mentor. Carlo Tornedo och Meta lever ett gott, men idag betydligt lugnare liv än förr, i sin exklusiva vÃ¥ning i Malmö. Även om Carlo pÃ¥stÃ¥r, att han aldrig egentligen varit intresserad av trolleri, ”det var pengarna som var det viktigaste”, sÃ¥ tror jag bara det är ännu ett prov pÃ¥ hans jargong. Ett är dÃ¥ säkert – Los Tornedos var pÃ¥ sin tid ett av världens bästa illusionistpar! Och att Carlos insatser inom trolleriet inte är bortglömda bevisas av att han erhöll Scandinavian Magic Dealers Association SMDA:s Award 2003. 

Det här inlägget postades i Sett, hört och hänt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.