”Audience Management ”“ A Guide for Magical Entertainers” heter Gay Ljungbergs senaste bok, som just utkommit. Mjuka pärmar, 144 sidor, inga illustrationer, engelsk text, pris 250:- hos http://www.gycklaren.com/
Gay har en rik erfarenhet som underhållare. Han har varit professionell artist sedan 1986 och före detta var han bl.a. professionell simningscoach. Han jobbar t.ex. både som trollkarl och clown, har arbetat på många kryssningsfartyg, turnerat i tre år med Riksteatern, turnerat i Folkparkerna med egna uppsatta varietéprogram, han har suttit domare i både svenska och internationella trolleritävlingar sedan 1985 och varit tävlingsledare vid världsmästerskapen i såväl Stockholm som Beijing. Vid ”sidan” av detta driver han och hans fru Birgitta en av Europas större trollerifirmor.
Det Gay delar med sig i denna bok har han själv lärt sig genom åratals arbete, av små misslyckanden och stora succéer. Han berättar om den psykologi och teknik han använder vid sina framträdanden. Han lär ut vad man ska tänka på när man väljer publikassistenter, lär dig bota din eventuella scenskräck, talar om hur man får den rätta kontakten med sin publik ”“ och mycket annat. Â
Det här är ingen bok som man sträckläser och sedan stoppar in i bokhyllan. Ta en bit i taget och fundera på om just detta avsnitt kan hjälpa dig i din roll som trollkarl, och efter att boken är genomläst finns det ofta skäl att återkomma till den.
Boken vänder sig inte bara till trollkarlar. Den är lika nyttig för clowner, buktalare ”“ ja, alla som har anledning att stå inför en publik. Som Gay skriver: ”Jag vill att läsaren ska bli en bättre artist genom att fokusera på publiken och lära sig att få kontakt och kommunicera med den.”
Gay Ljungberg har redan bokats till Nederländska Magiunionens kongress i maj och till Pusan i Korea i augusti för att hålla seminarer om boken.
En kommentar till “Audience Management”